Entrepreneur of the Year delas ut på Jönköpingsgalan

Nytt pris på Jönköpingsgalan är “Ernst & Young Entrepreneur Of The Year”. Det åtråvärda entreprenörspriset har delats ut i tio år och förra året stod Lennart Andersson, Lanab Design i Nässjö, som vinnare i region Norra Småland. Nu pågår juryprocessen som ska vaska fram vinnarna som får stå på scenen på Jönköpingsgalan på Elmia den 20 november.

– Jönköpingsgalan är en utmärkt arena för oss när vi premierar regionens entreprenörer, säger Karin Grann som är ansvarig för priset på Ernst & Young i Norra Småland. Vinnarna förtjänar att lyftas fram i galans strålkastarljus och vi är stolta över att bli en av galans prisutdelare.

Juryn består av några av regionens mest framstående entreprenörer och näringslivsprofiler. Juryprocessen resulterar i flera utmärkelser, nämligen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year, Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott samt priset för Bästa internationella tillväxt, som delas ut av huvudsponsorn SEB. Priset delas ut av Ernst & Young i 50 länder över hela världen.

Vinnaren av Ernst & Young Entrepreneur Of The Year i Norra Smålands ställs sedan mot vinnarna från åtta andra regioner i en riksfinal. Vinnaren i riksfinalen representerar därefter Sverige i världsfinalen i Monte Carlo under våren 2011.

– På årets Jönköpingsgala står framtiden i fokus och vad passar bättre då än att ta in ett nytt pris som premierar entreprenörskap, säger Helena Nordström, marknadschef på Destination Jönköping. Det är viktigt att vi har inspirerande entreprenöriella förebilder i vår region.

Övriga priser som delas ut är årets företagare, årets marknadsförare, årets initiativ, årets turismpris, årets genombrott, årets idrottsprestation, årets innovation, årets ambassadör.

Om Jönköpingsgalan
Jönköpingsgalan hålls på Elmia den 20 november och arrangeras av Destination Jönköping i samarbete med Regionförbundet Jönköpings län.  Jönköpingsgalan sätter strålkastarljuset på personer och organisationer som för Jönköpingsregionen in i framtiden på ett bra sätt. Nio priser delas ut och ramas in av underhållning och fest. I år leds Jönköpingsgalan av komikerduon Anders och Måns, kända från SVT och SR. Såväl företag som privatpersoner kan köpa biljetter.

Karin Grann, partner, Ernst & Young: 070-269 10 12
Helena Nordström, marknadschef Destination Jönköping: 0702-77 67 00

Pressbild Karin Grann, Ernst & Young

www.jonkopingsgalan.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.