JVM till Småland?

Den 28 februari lämnade Småland in ansökan om att få arrangera Junior-VM i hockey 2014. Nu har Svenska Ishockeyförbundet meddelat hur de kommer att gå vidare och Småland fortsätter under tiden att bygga engagemang i Småland.

Under veckan har Svenska Ishockeyförbundet låtit meddela att en arbetsgrupp kommer att gå igenom samtliga ansökningar och kalla de mest lämpade till en presentation av sin ansökan. Beslut om ort/arrangör presenteras därefter vid Svenska Ishockeyförbundets förbundsmöte den 18 juni. Följande orter har skickat in en ansökan.

• Gävle och Uppsala
  • Jönköping och Växjö
  • Leksand och Mora
  • Linköping och Norrköping
  • Malmö
  • Skellefteå och Piteå
  • Örnsköldsvik och Umeå

Bakom Smålands ansökan står HV71 och Växjö Lakers i samarbete med Destination Jönköping, Växjö & Co och Smålands Ishockeyförbund. De har ansträngt sig för att se till att ansökan sticker ut.

– Jag flög upp till Stockholm och räckte personligen över ansökan i en iPad, säger Helena Nordström på Destination Jönköping. Därtill har vi fått med oss kända hockeyprofiler och fans i Småland som ställer sig bakom ansökan.

www.jvmtillsmaland.nu kan alla ta del av ansökan. Där finns också videohälsningar från Mattias Tedenby och andra hockeyprofiler. Facebooksidan ”Vi vill ha Junior-VM i hockey till Småland” har idag ca 1600 fans.

– Vi har en stark hockeytradition, är attraktiva som turistmål och vana vid att anordna den här typen av evenemang. Vi hoppas att det kommer att föra oss till en seger i slaget om JVM 2014, säger Helena Nordström, som håller tummarna för att Småland blir utvalt för en personlig presentation i Stockholm under våren.

För ytterligare information:
Helena Nordström, marknadschef Destination Jönköping: 070-277 67 00

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.