Kanot-SM i Jönköping den 10-15 augusti

Kanot-SM i Jönköping den 10-15 augusti

Den 10-15 augusti kommer 50 kanotklubbar med totalt 350 deltagare från Malmö till Luleå till Jönköping och Rocksjön för att göra upp om det prestigefyllda SM-guldet.

Kanot-SM arrangeras i år för fjärde gången i Jönköping. Arrangör är Jönköpings Kanotklubb och att mästerskapet går av stapeln i Jönköping är ingen slump - svenska kanotförbundet och aktiva kanotister bedömer tävlingsarenan i Jönköping som en av de bästa i Sverige.

-  Rocksjön har ett perfekt läge då det ligger centralt i staden och geografiskt i Sverige, säger Gunnar Castmo, Svenska Kanotförbundet. Dessutom är arenan en naturlig sjö med perfekta mått och skyddat läge mot besvärliga vindar, i samspel med natur- och djurliv.

Kanottävlingarna kommer att dominera området kring Rocksjön med sammanlagt tusen deltagare, ledare, domare, funktionärer, släkt och vänner från hela landet.

-  Alla är välkomna till tävlingarna för att titta på Sveriges kanotelit, säger Joacim Peterson, ordförande i Jönköpings Kanotklubb. Vi är glada över samarbetet med alla inblandade kring kanot-SM och tycker att det är fantastiskt att vi i Jönköping kan presentera en arena mitt i city.

Förutom tävlingar i de vanligen förekommande distanserna får publiken nöjet att se några tävlingar som är utöver SM-programmet. Den 14 augusti går 75-meterscupen av stapeln - en sprintcup som är en kortdistans - snabba lopp med bara två deltagare i varje lopp. Även ett Drakbåtsriksmästerskap med längden 200 meter arrangeras. På programmet den 13:e står ett Drakbåtsriksmästerskap på 500 meter.

-  Vi är mycket glada att ännu ett SM arrangeras i Jönköping. Det ger oss en möjlighet att visa upp Jönköping och vad staden och dess kommundelar har att erbjuda för en stor publik, vilket är fantastiskt roligt, säger Carl-Gustaf Tollén, ansvarig för affärsområdet Evenemang & marknad på Destination Jönköping.

För mer information kontakta:

Joacim Petersson
Jönköpings Kanotförbund
joacimpetersson@hotmail.com
070-7672050

Destination Jönköping AB utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Destination Jönköping AB drivs som ett helägt kommunalt aktiebolag.