Swedbanks koncern-VD Michael Wolf gästar ny satsning i Jönköping

Den 15 januari genomför Swedbank tillsammans med Destination Jönköping en gemensam satsning för att samla näringslivet i Jönköping under en temadag med namnet ”Tillväxt JKPG”. I fokus står tillväxtfrågor och den viktiga frågan om ungdomsarbetslösheten. Under dagen deltar bland andra Michael Wolf, Swedbanks koncern-VD, samt Rättviseförmedlingen tillsammans med en rad lokala aktörer. Gästerna, som kommer från alla håll inom Jönköpings näringsliv, får också en försmak av vad som kommer ske på årets Jönköpingsgala den  25 januari.

-  Ungdomsarbetslösheten är en av vår tids stora utmaningar, vi vill vara en bidragande faktor till att företag och organisationer i Jönköping gemensamt gör en kraftsamling för att skapa arbetstillfällen för ungdomar. Vi är väldigt glada att Destination Jönköping vill göra gemensam sak med oss i denna fråga, säger Fredrik Jutnäs,bankchef Swedbank Jönköping.

Tillväxt JKPG bjuder på en rad spännande föreläsare, paneldiskussion med lokala aktörer och nätverksmöjligheter för gästerna. Huvudföredraget hålls av ingen mindre än Michael Wolf, koncern-VD för Swedbank, som brinner för att skapa förutsättningar för unga att komma in på arbetsmarknaden. Swedbank driver tillsammans med Sparbankerna sedan 2009 ”Unga jobb” där man erbjuder praktikplatser och engagerar företagskunder i syfte att minska avståndet mellan unga arbetstagare och arbetsgivare.

Föreläser gör även Rättviseförmedlingen som engagerar över 50 000 personer i sociala medier för att sprida kunskap och synliggöra kompetens genom att ideellt hjälpa organisationer och medier att hitta de som hamnat i skymundan på grund av stereotypa föreställningar om exempelvis kön, ålder och ursprung.

Science Park möter varje år 100-tals nya idéer och företag. Tillsammans med Sparbanksstiftelsen Alfa har de nu skapat "Venture Academy” där studenter matchas mot företag med avknoppningsidéer, vilket ger möjlighet till fler nya bolag i vår region. På Tillväxt JKPG Vd Dan Friberg presenterar konceptet och pilotcaset som görs tillsammans med Saab.

Du som pressrepresentant är varmt välkommen att delta under dagen, skicka din anmälan till någon av nedanstående kontaktpersoner.

Läs mer om Tillväxt Jkpg.

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Jutnäs, bankchef Swedbank Jönköping
fredrik.jutnas@swedbank.se

Maria Lindén, projektledare Jönköpingsgalan
maria.linden@destinationjonkoping.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, Convention Bureau, Hotell- & Konferensbokning och näringslivsavdelning. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.