​Kärleksfulla Lidköping - en tradition

​Kärleksfulla Lidköping - en tradition

Det är numer en tradition att Lidköpings kommun och Lidköpings församling erbjuder den unika möjligheten att gifta sig på Drop-in under evenemanget Kärleksfulla Lidköping, som i år går av stapeln den 30 maj. Det är femte året i rad som de som vill slå på stort erbjuds att droppa förbi antingen vackra S:t Nicolai kyrka eller stadens eget landmärke, Gamla Rådhuset, för att vigas denna dag.

Alla par som vigs denna dag får dessutom fina specialerbjudanden från stadens handlare, för att fira den stora dagen!

Att Lidköping är en Kärleksfull stad syns på många sätt, just under denna dag visar handlarna det genom att erbjuda särskilt omtänksamma och romantiska erbjudanden och i det lite längre perspektivet har Lidköping spontant utvecklat ett och annat roligt kärleksfullt inslag. Bland annat har en tradition som är vanlig på romantiska platser i södra Europa, letat sig till gångbron i Lidköping. Traditionen innebär att förälskade par låser fast ett hänglås i en bro och sedan gemensamt slänger nyckeln i vattnet. Det låsta hänglåset ska då symbolisera förevigad kärlek. Nu har denna tradition som sagt slagit rot även i Lidköping, där ett antal fastlåsta hänglås kan skådas vid en promenad över Lidan.