​Solig invigning lockade 500 personer

Pressmeddelande   •   Maj 03, 2019 14:17 CEST

Foto: Carolina Hellström

Invigningen av friluftsområdet på Traneberg bjöd på soligt väder under onsdagen 1 maj. Parkeringen på Läckö Golf blev fullpackad och ca 500 personer kom och njöt av korv, ansiktsmålning, ponnyridning och lek.

- Parkeringen har inte varit såhär full sen vi arrangerade bandygolfen första gången! säger Thomas Pilhagen, hyresvärd Läckö Golf.

Aktivitetsområdet är ett resultat av samarbete mellan flera olika parter. Destination Läckö-Kinnekulle AB startade 2017 ett leaderprojekt där man bland annat sökte pengar för en äventyrsbana riktad mot barn. Detta diskuterades i en projektgrupp från Kållandsöföreningen och det bestämdes att en ”inte nudda marken-park” skulle byggas.

Samtidigt i slutet på 2017 såg Läckö Golfklubb en möjlighet i att söka pengar till mindre projekt hos Riksidrottsförbundet. Då föddes iden om ett utegym, de såg även stora fördelar med att lägga en barn-anläggning i direkt anslutning så ”inte nudda marken-parken” placerades bredvid.

Sist men inte minst leder Lidköpings kommun tillsammans med Destination Läckö-Kinnekulle ett projekt där man utvecklar vandring och paddling i skärgårdsmiljö. Genom detta projekt har Tranebergsleden förlängts med ytterligare 4 km vandringsled, vilket gör att leden nu är 11 km lång.

- Det är spännande att se hur flera olika projekt och föreningar kan samarbeta för att skapa ännu bättre saker, det gör skillnad, säger Carolina Hellström, destinationsutvecklare Destination Läckö-Kinnekulle AB.

Aktivitetsområdet är öppet dygnet runt för allmänheten och är placerat direkt till höger på Läckö Golfklubbs parkering.