Destination Östersund satsar 100 000 kr på ny besöksanledning – En Kallbadsfestival

Cirka 200 personer deltog på Destination Östersunds Kick-off för samarbetspartners i onsdags kväll. Bland annat fick deltagarna inspirationsföreläsningar av Hanna Candell, vd Helsingborg City och Östersunds egen Simon Jaktlund, Surfbuktens eldsjäl. Kvällen avslutades med att nio grupper, fick ta fram var sitt förslag på en helt ny besöksanledning till Östersund. Det vinnande förslaget blev en Kallbadsfestival, som ska genomföras under 2020, där Destinationsbolaget bidrar med 100 000 kr.

Calle Hedman, Centrumutvecklare på Destination Östersund, är nöjd med kvällen och ser fram mot att tillsammans med den vinnande gruppen ta tag i projektet.

- Grupperna jobbade under cirka 45 minuter och fick sedan två minuter på sig att presentera sina förslag på nya besöksanledningar som kan locka folk till Östersund. Mina och övriga deltagares favoriter var ”Kallbadsfestivalen” och ”En dans på stan”. Nästa steg blir nu att ta tag i Kallbadsfestivalen tillsammans med gänget bakom förslaget. Destinationsbolaget bidrar med 100 000 kr och vi får se hur långt pengarna räcker, säger Calle Hedman, som även är riktigt sugen på att genomföra ”En dans på stan-evenemanget”.

Den vinnande gruppen inspirerades av Helsingborgs Kallbadsfestival som sker varje år i januari. I Östersund finns det ett initiativ till att bygga ett kallbadhus vid Storsjön, där Gomorron Östersund tillsammans med Arwidssonstiftelsen och Destination Östersund har en första delfinansiering klar och kommunen ställer ställer sig positiv till arbetet. Badhus eller inte så kommer den nya Kallbadsfestivalen bli av.

- Vi kör på utan ett kallbadhus på plats, fortsätter Calle Hedman, och vi ska naturligtvis kroka arm med bland andra Gomorron Östersund som jobbar för att byggnationen ska bli av. Förhoppningsvis ger evenemanget en energikick i det arbetet. Förslagets utgångspunkt är en hälsosam livsstil som ska knytas ihop med näringslivets olika arrangemang inom exempelvis mat, handel, föreläsningar och olika utomhusaktiviteter – de vill visa upp den livskvalitet som finns för oss som bor här. Målsättningen är att besökare till Kallbadsfestivalen ska vilja flytta hit. Vi på destinationsbolaget kommer självklart jobba för att det här ska bli ett årligt återkommande evenemang.

Calle Hedman, Destination Östersund, 073-815 01 13

Relaterat innehåll