Workshop ska skapa kreativa reseanledningar i goda smaker

Nyhet   •   Jan 28, 2020 13:54 CET

Onsdag 29 januari arrangeras en workshop på residenset i syfte att skapa och utveckla kreativa reseanledningar i goda smaker.

Workshopen bygger på temat ”hur kan vi”:
- Bygga vidare på redan befintliga matevenemang och projekt för att göra något större och/eller
  få dessa att utvecklas till att bli stora reseanledningar.
- Få lokala matproducenter och aktiviteter att nå ut till en större marknad.

Bakom initiativet står Destination Östersund, Östersunds kommun, Jämtland Härjedalen Turism, Matakademien i Jämtland/Härjedalen och Matkompetenscentrum.

Håkan Brynielsson, ordförande för Skördefesten Öland, finns på plats och beskriver Ölands matresa och vad Skördefesten har skapat för synergier för Matlandet Öland.

På programmet står också information om projektet Matkompetenscentrum och Matsommar i Jämtland Härjedalen 2020, rapportering från UNESCO Gastronomic Cities nätverket och Matpartnerskapet.

Martin Sahlberg från Destination Östersund är moderator och han säger:

-Mat och kultur är en av vår regions stora reseanledningar i framtiden. Trenderna i världen kring småskalig produktion, lokala råvaror och hållbarhet är viktiga för framtidens besökare. Vi är duktiga redan idag men kan bli ännu bättre och det är viktigt att vi bygger vidare kreativt på det vi redan gör och har.

Martin Sahlberg, Destinationschef Destination Östersund, 072 - 672 39 33
Glenn Makenzius, ordförande Matakademin, 070-275 00 15