Upplev ett år i Östersund under en dag

Upplev ett år i Östersund under en dag

Den som är nyfiken på vad som egentligen händer i Östersund under året kan nu lära sig mera. I helgen förvandlas nämligen hela Stortorget till en stor spelplan där du kan träffa olika lokala aktörer och spela turist i din egen stad.

Det är dags för den andra upplagan av stadsfestivalen Locals Only helgen den 23-25 maj i Östersund. Detta är en festival med fokus på att ”Allt börjar hemma”, att visa upp för östersundsborna vad som sker i staden och värdet av detta. Alla som bor i Östersund är ambassadörer för sin stad och ju mer man vet vad som händer och desto lättare är det att känna stolthet och välkomna nya besökare.

Förra året gjorde Locals Only succé, bland annat med en gigantisk spelplan på Stortorget där man kunde spela turist och möta lokala aktörer i Östersund. Självklart är succéspelet med även i år. ””Spela Turist” är själva navet i Locals Only” berättar projektledare Simon Jaktlund. ”Jag vågar nog säga att det är världens största spelplan som vi bygger upp.”

Men det händer mycket mer under denna fullspäckade helg. På fredagen kan man bland annat träffa personerna bakom P4 Jämtland när de sänder live från Storsjöteatern hela dagen. Under lördagen kan man besöka ”Picknick-Land” nere i badhusparken eller passa på att med tärning ”Slå din rabatt” i flertalet av butikerna i stadskärnan. Nytt för i år är även musikarrangemanget Local Stage på Stortorget under lördagskvällen.

”Förra året var ett uppstartsår för Locals Only. Nu är vi varmare i kläderna och vill utveckla evenemanget. Något vi gärna vill lyfta fram är musiklivet i stan, det bubblar ju av grymma artister och band!”, säger projektledare Simon Jaktlund.

Locals Only äger rum helgen 23-25 maj, för mer info och program besök hemsidan www.localsonly.se

Kontaktperson:
Simon Jaktlund, Projektledare Locals Only