Gratis Tällbergkonsert i Sigtuna: Svenska Berättelser

I Sigtuna, Sveriges första stad, är globalisering inget nytt. Det hyllar Tällberg Foundation i en gratis konsert på Steninge Slott med musik, scenkonst och berättelser om Sverige.

För tusen år sedan sammanflöt främmande kristen religion och politiska modeller från Västeuropa med Mälardalens jordbrukssamhälle i Sigtuna. Utveckling har alltid vilat på öppenhet mot det nya. I samma anda bjuder Tällberg Foundation i samarbete med Sigtuna kommun in allmänheten till konserten Svenska Berättelser den 9 maj kl 18:30.

– Våra svenska kulturer är aldrig färdiga, de blir vad vi gör dem till. Vi måste inse det för att ta itu med vår några av vår tids djupaste utmaningar, såsom utanförskap, sysselsättning och demografiska förändringar, säger Pim Bendt, projektledare, Tällberg Foundation.

Konserten är del av Tällbergmötet Nya vägar och nya handslag som samlar politiker, opinionsbildare och företagsledare för att diskutera framgångsrik samhällsutveckling och hur vi tillsammans bygger Sverige. Syftet med aftonkonserten är att ytterligare bredda perspektiven kring Sveriges väg framåt genom musik och reflektioner som belyser olika bilder av vårt land, dess historia och identiteter.

Medverkande under kvällen bl.a:

Sousou & Maher - Sousou är en av världens få kvinnliga koraspelare. Hon har rötterna i Skåne men lever nu halvårsvis i Senegal tillsammans med Maher, som föddes till koraspelare.

Systrarna Sahin med Shapor Bastansiar, Moshtagh Feizyabi och Pedram Rebaz Shahlai - De fem systrarnas musicerande började när de var barn hemma i Tunceli, Turkiet. Med inspiration från sin morfar, som sägs vara 110 år gammal, för de idag den alevitiska traditionen vidare i Sverige.

Sigtuna sångensemble och musiker från Sigtuna kammarensemble

Dilsa Demirbag-Sten, Berättarministeriet

Petter Hellström, historiker, Uppsala Universitet

Gratisbuss till Steninge Slott, via Märsta centrum och Valsta centrum, avgår från Märsta station kl. 17.45. Steninge Kök och Skafferi erbjuder lättare förtäring, butikerna håller öppet till kl 18.30.

Nya vägar och nya handslag genomförs av Tällberg Foundation i partnerskap med Sigtuna kommun. Några veckor senare står Tällberg Foundation värd för Sveriges viktigaste återkommande globala möte, Tällberg Forum. I år äger Tällberg Forum rum den 14-17 juni i Tällberg i Dalarna.

För mer information om konserten, vänligen kontakta Pim Bendt, projektledare, på 0707- 81 02 08 eller pim.bendt@tallbergfoundation.org.

För mer information om Nya vägar och nya handslag, vänligen kontakta Charlotta Åsell, presschef, på 0707- 45 66 06 ellerpress@tallbergfoundation.org.

Om Tällberg Foundation:

Tällberg Foundation är en ideell, obunden organisation som grundades 1981. Stiftelsens huvudsakliga fokus är att samla ledare från hela världen och från varierande bakgrund för diskussion och eftertanke. Tällberg Foundation skapar många nya samtal genom egna arrangerade seminarier, workshops, analyser, lärresor och även i en rådgivande kapacitet. Stiftelsen är baserad i Stockholm och i Tällberg i Dalarna.

Tällberg Forum och stiftelsens övriga aktiviteter möjliggörs av generösa bidrag från både privata och offentliga sponsorer. För mer information se www.tallbergfoundation.org och Tällberg Foundation contributors.