Lena Andersson om roman kontra pjäs under Sigtuna Litteraturfestival

Egenmäktigt förfarande blir pjäs

Lena Anderssons Augustprisade bok Egenmäktigt förfarande har diskuterats flitigt sedan den kom ut 2013. Nu blir boken till en pjäs med samma namn och har urpremiär på Uppsala stadsteater den 5 september efter adaption och regi av Karin Parrot Jonzon. Under Sigtuna Litteraturfestival 22-23 augusti samtalar Lena Andersson och Karin Parrot Jonzon om roman kontra pjäs. Vad fascinerades Karin av i Lenas roman och vilka förväntningar har Lena på gestaltningen av poeten Ester Nilsson och den självupptagne Hugo Rask när personerna tar plats på scen?

Lena Andersson är författare och journalist. Hon är bland annat verksam som litteraturkritiker i Svenska Dagbladet och krönikör i Dagens Nyheter. Hon debuterade som författare 1999 med boken Var det bra så?. Därefter har hon gett ut ytterligare sex böcker varav fem romaner. Det stora genombrottet kom med boken Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek som belönades med Augustpriset 2013 i kategorin Årets svenska skönlitterära bok. Samma år tilldelades hon Svenska Dagbladets litteraturpris och Publicistklubbens Guldpenna för sin gärning som skribent. Den senaste boken Utan personligt ansvar kom 2014.

Se hela programmet på: sigtunalitteraturfestival.se

Med cirka 70 programpunkter bjuder Sigtuna Litteraturfestival in till en läsfest med ordets kraft i centrum. En rad aktuella internationella och svenska författare deltar såsom Masha Gessen, Kerstin Ekman, Agneta Pleijel, Håkan Nesser, Lena Andersson, Kristina Kappelin och Elin Lucassi.

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangeras av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.

Följ festivalen på: facebook.com/sigtunalitt Twitter: #Sigtunalitt

Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna AB, mobil: 0709-90 69 73, e-post:camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Sofia Hiller, pressansvarig, mobil: 073-640 16 20, e-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se