Ny litteraturfestival i Sigtuna sprider berättarglädje

Med läslust och berättarglädje i fokus, startar nu Sigtuna en fullmatad litteraturfestival. I ett brett samarbete, med ordet i centrum, välkomnar Sigtuna med film, musik, bokbåt, boktorg, boksläpp, sagoläsning, spoken-word, runristning, skrivverkstäder och många spännande författarmöten.

- Det är roligt att så många olika aktörer vill bidra med spännande programpunkter. Genom vårt samarbete med Brombergs Förlag och Tällberg Foundation blir det ett djup och en bredd som vi hoppas ska bidra till att sprida läslust och berättarglädje. Förmågan att förmedla egna, och ta del av andras berättelser, är en viktig del av samhällsutvecklingen, säger Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna AB.

Sigtuna är en mångkulturell kommun med anknytning till olika berättartraditioner. Kännetecknande för Sigtuna Litteraturfestival är det breda engagemanget. Inför Litteraturfestivalen startade bostadsbolaget SigtunaHem en skrivarkurs för barn och unga i Valsta. Resultatet: den gemensamt skrivna boken ”God natt Sov så sött Akta dig för löss”, och boksläpp på Sigtuna Litteraturfestival där några av de blivande författarna ges möjlighet att läsa sina berättelser högt inför publik.

Barns medverkan är lika viktig som vuxnas. På programmet finns sagoläsning och dockspel, runristning och en utställning med bilder från Elsa Beskows sagoböcker. Här kan man möta barn- och ungdomsförfattare såsom Helena Bross, Ulf Stark och illustratören Ilon Wikland som gett liv till Astid Lindgrens figurer.

http://www.facebook.com/sigtunalitt presenterar vi nyheter varje dag.

Ur programmet för Sigtuna Litteraturfestival 18 augusti

• Bodil Jönsson, professor emerita och författare till bl a Tio tankar om tid och När horisonten flyttar sig.
  • Pelle Sandstrak, populär föreläsare och författare till Mr Tourette on tour
  • Christina Stielli, frilansskribent och författare till Jag älskar dig inte
  • Göran Rosenberg, journalist och författare till boken Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz
  • Anders Wijkman, samhällsdebattör och författare till Den stora förnekelsen
  • Maja Hagerman, vetenskapsjournalist och författare, föreläser om runskrift
  • Magdalena Graaf, författare och bloggare
  • Sara Lövestam, krönikör och författare till boken Tillbaka till henne
  • Ilon Wikland, illustratör till många av Astrid Lindgens böcker
  • Emma Hamberg och Annette Rosvall, författarmöte
  • Ulf Stark, författare som skrivit många välkända barnböcker, bl a Min vän shejken i Stureby
  • Spoken word uppträdande av Marcus Priftis
  • Sagoläsning och utställningar med Beskow, Leif Högström, August Strindberg och Tomas Tranströmer
  • Runristare och bokbindare på plats
  • Strömma kör en särskild Litteraturbåt mellan Stockholm och Sigtuna den 18 augusti
  • Boktorg mitt i stan
  • Konsert med Wille Craaford

Årets Sigtuna Litteraturfestival är ett samarbete mellan aktörerna Destination Sigtuna, Brombergs Förlag och Tällberg Foundation. Sigtuna Litteraturfestival är ett långsiktigt projekt och visionen är att om 10 år ha vuxit till en veckas lång festival.

Camilla Zedendahl, VD Destination Sigtuna AB, mobil: 070-990 69 73, E-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Anna Lakmaker, projektledare, Destination Sigtuna AB, mobil: 073-944 34 21, E-post: anna.lakmaker@destinationsigtuna.se

Carin Urell Hultgren, Brombergs Förlag, mobil: 070-518 47 84, E-post: carin.urell.hultgren@brombergs.se