​Programsläpp för Sigtuna Litteraturfestival

- Skoldag, förfest och författarlandskamp i fotboll är några av årets nyheter

Idag släpps programmet för den fjärde upplagan av Sigtuna Litteraturfestival 22-23 augusti. Utöver författarmöten och samtal där ordets kraft står i centrum får festivalen i år en förfest redan på fredagen och utökas med en egen skoldag. Dessutom bjuder festivalen på en författarlandskamp i fotboll mellan Sverige och Finland, vilka aldrig tidigare har mötts.

Med cirka 70 programpunkter bjuder Sigtuna Litteraturfestival in till en läsfest med ordets kraft i centrum. En rad aktuella internationella och svenska författare deltar såsom Masha Gessen, Dorthe Nors, Kerstin Ekman, Agneta Pleijel, Håkan Nesser, Lena Andersson, Kristina Kappelin och Elin Lucassi.

I årets nya satsning med en egen skoldag deltar 26 skolklasser från hela Sigtuna kommun. Under lördagen bjuds även festivalbesökarna på Lilla Litteraturfestivalen med flera programpunkter med barn- och ungdomslitteratur.

- Vår vision är att skapa nära möten mellan författare och läsare, och även författare emellan. Jag ser fram emot dessa spännande möten och viktiga samtal som bl a berör demokrati och yttrandefrihet i vår tid, säger Camilla Zedendahl, initiativtagare till Sigtuna Litteraturfestival och vd för Destination Sigtuna.

Ur barn- och ungdomsprogrammet, Lilla Litteraturfestivalen:

• Deckarjakt med Kusinerna Karlsson, författarmöte med Katarina Mazetti.
  • Serietecknarworkshop med Joakim Gunnarsson, som bl a har tecknat Bamse.
  • Författarmöte med Martin Olczak.
  • Träffa Sigtunas läshundar Nova, Luna, Milou och Muffins.
  • Slöjda en saga med Siri Homlong.
  • Öppen workshop med Barnboksakademin.

Ur programmet:

• Masha Gessen i samtal med Björn Wiman.
  • Kerstin Ekman i samtal med Eric Schüldt.
  • Egenmäktigt förfarande blir pjäs - författaren Lena Andersson i samtal med manusförfattaren och regissören Karin Parrot Jonzon.
  • Imponderabilia – har vi råd med den ovägbara humanioran? Ylva Eggehorn, Agneta Pleijel och Håkan Nesser samtalar.
  • Digital utgivning i en värld där yttrandefriheten begränsas - fristadsförfattaren Ragip Zarakolu i ett samtal med Per Helin.
  • Det är tystnaden som är Guds svar -ett samtal om ryska poeten Regina Derievas liv och arbete med Ellen Hinsey, amerikansk poet och författare, Tomas Venclova, litauisk poet och essäist samt Bengt Jangfeldt.
  • Går det åt helvete med världen, eller? Caroline Krook i samtal med Johan von Schreeb och Kristina Kappelin.
  • Den svenska nazismen - historikern och författaren Heléne Lööw i samtal med Per Svensson.
  • Nordiskt författarmöte med Lena Sundström, Sverige, Dorthe Nors, Danmark, Jyrki Vainonen, Finland och Beate Grimsrud, Norge.
  • Lawen Mohtadi och Angelica Ström om Katarina Taikons liv och författarskap.
  • Vad kan vi säga till barnen?Anna-Clara Tidholm och Åsa Lind om politik i barnböcker.
  • Barnboken som demokratifrämjare? Svenska barnboksakademin samtalar.
  • Enskilda författarmöten med Lars Björklund, Therese Bohman, Yvonne Hirdman, Birgitta Holm, Anna Laestadius Larsson, Elin Lucassi, Cilla Naumann, Sara Paborn, Sverker Sörlin m fl.
  • Författarlandskamp mellan Sverige och Finland.
  • Förfest på Sigtunastiftelsen med bla Loney Dear och Sarah Riedel med band.

Se hela programmet på: sigtunalitteraturfestival.se

Med dryga 70-talet punkter på programmet bjuds det på samtal, debatter och författarmöten varvade med workshops, bokfrukost, litterär gudstjänst, guidade turer och utställningar.

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangeras av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.

Följ festivalen på: facebook.com/sigtunalitt Twitter: #Sigtunalitt

För mer information kontakta:

Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna AB, mobil: 0709-90 69 73, e-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Sofia Hiller, pressansvarig, mobil: 073-640 16 20, e-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se