Bokkiosken är mycket populär bland Sigtunas besökare från när och fjärran.

​Säsongsöppning av Sigtunas bokkiosk inför Världsbokdagen

I Sigtuna firas Världsbokdagen den 21 april med säsongsöppningen av Bokkiosken – Sigtunas i särklass minsta bibliotek. I den gamla telefonkiosken på Lilla torget kan alla som vill låna klassiska romaner och barnböcker helt utan stämplar och lånetider.

Den 23 april firas den internationella Världsbokdagen som instiftades av Unesco 1995 för att sprida glädje kring böcker och läsning och för att uppmärksamma vikten av yttrandefrihet, tryckfrihet och författares rättigheter. I Sigtuna firas dagen lite i förskott med säsongsöppnandet av den populära bokkiosken. I hyllorna återfinns på Världsbokdagen titlar av Farzad Farzaneh, Ylva Karlsson, Sara Lövestam och Mats Berggren - alla aktuella som medverkande i Skoldagen den 19 maj, som är en del av Sigtuna Litteraturfestival.

– Bokkiosken är mycket populär bland Sigtunas besökare och vi ser att fenomenet sprider sig till fler städer i Sverige, vilket är väldigt positivt. Hela idén bygger på att man lånar en bok man är nyfiken på och delar med sig av en egen bok som man gärna vill att någon annan ska läsa, säger Alfonso Ambrossi, initiativtagare till bokkiosken.

Bokkiosken öppnar för säsongen fredagen den 21 april kl. 10 vid Lilla torget, Sigtuna. En inbjuden skolklass är med i samband med öppningen och får då möjlighet att låna varsin barnbok ur bokkioskens utbud och fira världsbokdagen med saft och bulle.

Telefonkiosken, som är av en tidig modell från 1900-talets början skänktes av Telia till Sigtuna kommun hösten 2003. Då andra gamla telefonkiosker plockas bort har Sigtunas telefonkiosk fått en ny och viktig uppgift i att förse besökare och lokalbor med böcker. Sigtunas bokkiosk är ett samverkansprojekt mellan Destination Sigtuna, Sigtunastiftelsen och Biblioteken i Sigtuna kommun.

Om Skoldagen 19 maj – en del av Sigtuna Litteraturfestival
Sigtuna Litteraturfestival tar paus under 2017. Under varumärket ”Del av Sigtuna Litteraturfestival” genomförs dock liksom tidigare den mycket omtyckta Skoldagen. I samarbete med Sigtuna kommun har satsningen på barn och ungas läsande gett elever chansen att möta och diskutera berättelser med många populära barn- och ungdomsförfattare. I år bjuds kommunens elever på läsprojekt under våren och författarmöten med Farzad Farzaneh, Ylva Karlsson, Sara Lövestam och Mats Berggren den 19 maj.
Läs gärna mer på
sigtunalitteraturfestival.se

Destination Sigtunas uppdrag är att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna ligger på fjärde plats nationellt i gästnattsstatistiken och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Samverkan sker i nära samarbete mellan kommun och näringsliv och bolaget driver bland annat ett hotellnätverk, ett hållbarhetsnätverk och Frukostklubben. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se