Sigtuna Litteraturfestival flyttas fram till 2021

Med anledning av covid-19 och på Folkhälsomyndighetens inrådan om vikten av att alla aktörer i samhället bidrar aktivt för att motverka smittspridning och särskilt skyddar personer i riskgrupper, skjuter vi upp Sigtuna Litteraturfestival som skulle gått av stapeln den 9 maj. Beslutet är fattat av Destination Sigtuna i samråd med festivalens samarbetspartner Piratförlaget, Natur och Kultur och Sigtunastiftelsen. Redan nu finns planer på att genomföra festivalen under 2021.

-Det är med tungt hjärta vi fattat beslut om att flytta fram Sigtuna Litteraturfestival till nästa år. Vi måste ta vårt ansvar och våra gäster och besökares hälsa är vår viktigaste prioritet. Alla som köpt biljett kommer få en återbetalning inom kort och vi ser fram emot att hälsa dem välkomna snart igen, säger Maria Martin, projektledare för Sigtuna Litteraturfestival.

Kulturen och litteraturen har en viktig och central roll under dessa svåra tider. Redan nu finns planer på att genomföra festivalen under 2021 och så fort läget stabiliserats kommer arbetet inom programgruppen att återupptas.

Läs mer på www.sigtunalitteraturfestival.se.

För mer information, kontakta:Maria Martin, projektledare, Sigtuna Litteraturfestival, mobil: 0760 80 56 35
e-post:maria.martin@destinationsigtuna.se

Om Sigtuna LitteraturfestivalSigtuna Litteraturfestival hade premiär år 2012. Destination Sigtuna stod som arrangör i brett samarbete med Tällberg Foundation, Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun med fler. Sedan dess har Destination Sigtuna, tillsammans med olika aktörer, arrangerat festivalen sex gånger. Sigtuna Litteraturfestivals kärnvärde är läsglädje och tanken är att skapa en mötesplats och läsfest med låga trösklar där personliga och nära möten mellan författare och deltagare kan ske. Under årens lopp har runt 200 författare gästat festivalen och däribland Rickard Ford, Jan Guillou, Vanna Rosenberg, Mikael Niemi och Kerstin Ekman. Den 9 maj 2020 genomförs Sigtuna Litteraturfestival för sjunde gången i ett samarbete mellan Destination Sigtuna och Piratförlaget, Natur & Kultur, Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun och Stora Brännbo.

• destination sigtuna
  • litteratur
  • litteraturfestival
  • festival