Småland är Sverige på riktigt - drömmen om röda stugan, leken och idyllisk natur.

Nu lockas turister att ”Emigrera till Småland i sommar”

Det är Visit Småland som vänder på utvandrartemat på ett lekfullt sätt i sin marknadsföring. Man ”tyar” inte att sitta kvar i lägenheten i stan, utan tar sin tillflykt till Småland och upptäcker de små landen. Ett grepp för att ta en andel av den inhemska turismen i sommar. Kampanjen lanserades på bred front i midsommarhelgen.

Destination Småland i Kronobergs län har i vanliga fall uppdraget att  locka internationella turister till Småland. Man är främst fokuserad på prioriterade utlandsmarknader som Tyskland, Danmark och Nederländerna. Kronobergs län är det län i landet som har störst andel utländsk turism normalt sett, hela 40 %, och vissa anläggningar har till och med under 10 % svenska gäster. Absolut största marknaden är Tyskland och därifrån är resandet minimalt på grund av restriktioner just nu. Den största delen av dessa kommer att falla bort i år till följd av coronapandemin. Något som gör att stora delar av besöksnäringen står inför en stor utmaning och det ställer nya krav även på Destination Småland.

Därför har man nu, i samarbete Smålands Turism i Jönköpings län, dragit igång en digital kampanj under parollen “Emigrera till Småland i sommar”. Kampanjen handlar i korthet om att ge besökande svenskar en spännande, lekfull och rofylld kontrast till dagar man tillbringat hemma i självvald ”karantän” eller försiktighet. Referenserna till utvandrarna och att man inte “tyar längre” gör att Småland sticker ut i mängden på ett roligt sätt.

Oskar Wijk är VD för Destination Småland:

– Småland är ett starkt varumärke inom besöksnäringen och med den här kampanjen kan vi lyfta ett flertal olika aktörer inom skilda teman såsom tex design, mat, glas, sagor, äventyr, vandring, cykling, sjöar, herrgårdsliv eller familjemys. Vi har på kort tid ställt om mot först en lokal och sedan nationell marknad. Vi har kunnat genomföra den här kampanjen genom stöd från Region Kronoberg och med hjälp från länets samtliga kommuner.

Hela länet gynnas av att det går bra för besöksnäringen. Den här kampanjen kommer inte att kunna täcka tappet av utländsk turism och det kommer ta lång tid innan vi hittar ett ”normalläge” igen, men vi gör nu vad vi kan för att stötta besöksnäringen när det behövs som mest, säger Oskar Wijk.

Om Emigrera till Småland i sommar
Navet i kampanjen är en webbplats där företag inom besöksnäringen själva lämnat in uppgifter och exponeras tillsammans med innehåll från influensers och andra externa aktörer såsom The Swedish Family, Team Lost, Katrin Bååth, Elna Dahlstrand och Lottie Knutson.
guide.visitsmaland.se

Sajten marknadsförs digitalt och förhoppningen är många besökare som sedan hittar vidare direkt till företagen. Det yttersta målet är bokningar och affärer hos företagen. Självklart med respekt och medvetenhet om gällande rekommendationer och råd från Folkhälsomyndigheten

Avsändaren är Visit Småland som ägs och drivs av de tre länsturismorganisationerna i Småland.

Oskar Wijk, VD Destination Småland

oskar.wijk@destinationsmaland.se