Ny flyglinje Amsterdam - Växjö - ett lyft för besöksnäringen i Småland

Den 4 maj startar Estonian Air i samarbete med KLM en flyglinje mellan Amsterdam och  Småland Airport i Växjö. Nederländerna är den tredje största utländska marknaden för besökare till södra Småland efter Tyskland och Danmark så detta blir betydelsefullt för besöksnäringen.

– Det här ger oss nya möjligheter att utveckla produkter för den nederländska marknaden, säger Lena Stävmo, VD för Destination Småland. Enligt VisitSwedens marknadsprofil för 2013 har 3,39 av Nederländernas 16,8 miljoner invånare intresse av att åka till Sverige. Det är skog, äng, sjö.....och utrymme man längtar efter. De upplevelser som efterfrågas är i första hand natur- och kulturupplevelser, svensk mat, traditioner och spännande utflyktsmål.

Allt detta finns i Småland och förbindelsen med  Växjö öppnar för en snabb och enkel resa rakt in i det naturlandskap man vill besöka. Direkt från tätbefolkade Nederländerna till Småland där det finns gott om utrymme. På lika stor yta bor det 16,8 miljoner i Nederländerna och i Småland bara
760 000...

Traditionellt arbetar Destination Småland mot familjer och bilburen turism Nederländerna i första hand. Med flyglinjen öppnar sig en möjlighet att jobba mer med andra kundgrupper. Det ger nya infallsvinklar och en annan målgrupp där bekvämt hotellboende efterfrågas i samband med upplevelser. Det stämmer perfekt in på årets två stora nyheter i regionen - PM Hotel med gastroinriktning och Little Rock Lake Zipline som båda öppnar i vår.

Lena Stävmo

VD, Destination Småland