Musica Vitae - den världskända stråkorkestern från Växjö möter jazzen och Jan Lundgren Trio under festivalen

Ny musikfestival på Huseby bruk gästas av internationella stjärnor

På Huseby bruk, söder om Växjö, ser en ny sommarfestival dagens ljus. Huseby Musiken är en musikalisk sommarbukett som går av stapeln 4-8 augusti 2018 i ett samarbete mellan Musik i Syd och Huseby Bruk. Under fyra kvällar fylls den gamla masugnen med musik och konst i skön förening när internationella stjärnor gästar bruket.

Lördag 4 augusti kl 18.00

“Heroines of Love and Loss” Ruby Hughes - sopran, Mime Yamahiro Brinkmann - cello, Jonas Nordberg- luta och teorb

Kärleken, den ljuva och bitterljuva, möter vi i berättelserna om välkända kvinnoöden som Dido, Desdemona och Anne Boleyn, tolkade av kvinnliga tonsättare från barocken av det nya stjärnskottet på den tidiga musikens sånghimmel, sopranen Ruby Hughes och hennes medmusiker.

Måndag 6 augusti kl 18.00

Friiskvartetten, Stina Ekblad

Köpet av Huseby – och det utlovade äktenskapet mellan Joseph och Anna – skildras i brevväxlingen mellan Gunnar Olof Hyltén Cavallius och George Stephens. Stina Ekblad ger röst åt breven tillsammans med klassisk och folklig musik av den Malmöbaserade unga Friiskvartetten.

Tisdag 7 augusti kl 18.00

Musica Vitae, Jan Lundgren Trio

Jazz av bästa märke blir det när Jan Lundgren Trio möter Musica Vitaes stråkar. Programmet bjuder på musik av legendaren Jan Johansson, parade med kompositioner av Jan Lundgren.

Onsdag 8 augusti kl 18.00

Mathieu Pirro

”Under lång tid ville jag vara Jacques Brel…”, skriver pianisten, sångförfattaren och estradören Mathieu Pirro om sitt förhållande till legendaren. En afton i sällskap med en sann kännare av fransk chanson.

För mera information kontakta:

Sofie Magnusson

Tfn 070-555 2097