Stort intresse för uppstarten av Södertäljes EU-projekt MatLust

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2015 09:00 CET

Matlust är ett EU-projekt som sträcker sig över fem år. Målet är att skapa en hållbar och lönsam livsmedelsnäring i hela Stockholmsregionen och att sätta Södertälje på kartan som ledande när det gäller hållbara livsmedel.

”Vi erbjuder små och medelstora livsmedelsföretag i Stockholms län kostnadsfri stöttning inom en rad olika områden”, berättar Karin Voltaire. ”Vi erbjuder allt från möjligheter till nätverkande och exponeringsmöjligheter till fördjupade program inom affärs- och innovationsutveckling, processförbättring (LEAN) och ett prova-på-labb för företag som vill göra produkttester.”

MatLust vänder sig framför allt till företag inom förädling, måltider och handel men även kringtjänster till livsmedelsföretag. Och intresset är stort. Med nästan 200 anmälda till uppstarten imorgon är det näst intill fullsatt.

”Det är naturligtvis jätteroligt att intresset är så stort”, säger Karin Voltaire. ”Södertälje är en stark kraft när det gäller hållbarhet och mat, och med MatLust blir vi ännu starkare. Och med tanke på att vi just nu bygger upp Södertälje Science Park, där MatLust är en del, ser framtiden ljus ut för Södertälje.”

Vid uppstartseventet kommer MatLust att presentera vad företagen kan få ut av projektet samt samla in synpunkter, idéer och förslag på aktiviteter och teman som företagen själva tror kommer gynna deras egna verksamheter såväl som den hållbara livsmedelsnäringen i stort.

”Med MatLust tar vi en ledande roll i Sverige när det gäller de små och medelstora livsmedelsföretagen. Jag hoppas och tror att vi kan inspirera andra kommuner och regioner, både i Sverige och internationellt, att arbeta fokuserat med de här frågorna”, säger Karin Voltaire.

Journalister är välkomna att delta vid uppstartseventet den 18 november på Tom Tits Experiment, Storg. 33 i Södertälje. Eventet pågår kl. 10:00-14:30.

Kontakta oss gärna!
Karin Voltaire, Chef Destination Södertälje och projektägare, MatLust.
Tel: 08-5230 4733. E-post: karin.voltaire@sodertalje.se

Sara Jervfors, projektchef, MatLust.
Tel: 08-5230 6466. E-post: sara.jervfors@sodertalje.se

Daniel Dworetsky, kommunikation och press, MatLust.
Tel: 08-5230 4805. E-post: daniel.dworetsky@sodertalje.se

MatLust är ett EU-projekt som pågår 2015-20. Målet är att utveckla en hållbar livsmedelsnäring i Stockholmsregionen, med fokus på miljö och hälsa. MatLust erbjuder utvecklingsprogram, nätverk och andra former av kostnadsfritt stöd till små och medelstora livsmedelsföretag.

Genom satsningen på Södertälje Science Park, där MatLust är en del, blir Södertälje ett kunskapscentrum och en kreativ mötesplats för mat och hållbarhet.

MatLust drivs av Södertälje kommun genom Destination Södertälje, med KTH, Acturum/Biovation Park och Saltå Kvarn som partners.

Webb: www.matlust.eu. Facebook: www.facebook.com/projektmatlust.