Barmarkssäsongen fortsätter att öka i Vemdalen

Vid Destinationsdagen på Storhogna Högfjällshotell & Spa samlades under torsdagen ett 100-tal personer för att tillsammans summera barmarkssäsongen och utarbeta strategier för fortsatt utveckling.

- För tredje sommaren i rad kan vi se en ökning av gäster i området och trots att det har varit sämre väder i sommar så har aktiviteter som fjällridning och vandring till våra vattenfall varit populära attraktioner.

- Vi börjar nu se effekterna av arbetet med att marknadsföra barmarkssäsongen, säger Andreas Edholm, VD för Destination Vemdalen AB. Vi kommunicerar mer och mer via digitala medier och destinationsportalen vemdalen.se tillsammans med Vemdalenappen är viktiga marknadskanaler.

Robert Petterson, styrelseordförande i Destination Vemdalen AB, som också är turismforskare på ETOUR, delade med sig av sina kunskaper när det gäller framtidens turism vid Destinationsdagen.

- Vemdalen är ett bra exempel på att man kan nå goda resultat genom att arbeta medvetet med samverkan, menar Robert.

Projektets följeforskare Per-Anders Nybond, lyfter fram Snötåget som ett exempel på den utvecklingskraft som finns när aktörer går samman. Destinationsbolaget blir i sin roll en lokal aktör som kan möjliggöra, underlätta och påskynda dessa gemensamma satsningar, vilka verkligen kan göra skillnad för en region.

Den stora nyheten inför vintersäsongen är Snötåget från Malmö och Göteborg via Mora till Röjan.

Snötåget (nattåg från Malmö/Göteborg) gör det möjligt för nya gäster från södra Sverige att komma till Vemdalen. På Destinationsdagen kunde man även meddela att biljettförsäljningen nu är igång.

Fakta Snötåget

Snötåget består av nyrenoverade liggvagnar och en restaurangvagn som anländer till Röjan/Vemdalen på måndag morgon. Där väntar transferbussarna som tar resenärerna till Vemdalens samtliga tre skidområden. Boendet kommer att kunna disponeras direkt vid ankomst och även på avresedagen vilket gör det bekvämt och enkelt för gästen. Snötåget är ett samarbete mellan Tåg AB, Länsstyrelsen i Jämtland, Inlandsbanan, Härjedalens och Bergs kommun, Destination Vemdalen och SkiStar Vemdalen.

Fakta Destination Vemdalen

Destination Vemdalen AB bildades 1 december 2009 och har idag 80 delägare, alla med intresse i destinationen och dess framtida utveckling. Avståndet till Stockholm är 48 mil och Destination Vemdalen är mest känd som en stark skidort med 34 liftar och 55 nedfarter. Sommartid besöker turister Vemdalen framförallt för naturupplevelser och aktiviteter så som ridning, vandring, fiske och golf.

Facebook: vemdalen alla årstider  Web: www.vemdalen.se