Foto: Jocke Lagerkrantz

​Fjällen är vita men var försiktig om du ger dig ut på tur eller skoter!

Det har fallit en hel del snö i den svenska fjällvärlden redan vilket är jätteroligt för alla oss snöälskare. Men nu under försäsongen är det också viktigt att man har lite extra respekt för naturen. Både för markägare vars mark lätt kan bli förstörd men inte minst för din egen säkerhet.

Vi har fått mycket nysnö men det har ännu inte satt sig vilket gör att man lätt går igenom snötäcket. Tjälen har inte satt sig ordentligt i marken ännu. Det medför stora risker om du som skidåkare eller skoteråkare ger dig ut på fjällen. Bland annat så har isarna på tjärnrar och sjöar inte satt sig än och är därför inte säkra att ge sig ut på. Det är också viktigt att poängtera att du inte är säker bara för att någon annan gett sig iväg innan. Du åker alltid ut på isar på egen risk.

Läget i Vemdalen

Som läget är i Vemdalen idag så är det få ställen som du kan nyttja för snöskoteråkning och om du ska åka skidor rekommenderar vi att du håller dig till längdspåren och framförallt inte ger dig ut på några sjöar och tjärnar. Om du vill åka snöskoter rekommenderar vi att du hör med Vemdalens skoterklubb som är uppdaterade och försöker svara snabbt på Facebook.

Bra info hittar du hos våra skoterklubbar:

Vemdalens Snöskoterklubb.

Klövsjö Snöskoterklubb.

Snöskoterrådet har tagit fram några säkerhetstips:

• Åk inte ensam!
  • Håll koll på vädret!
  • Lämna en färdplan!
  • Kör nykter! Samma gräns som för bil gäller (0,2 promille).
  • Undvik lavinfarliga platser (t ex under brantare sluttningar, hängdrivor och lä-sidor)!
  • Undvik platser med risk för svag is på sjöar och vattendrag (t ex vid uddar, in- och utlopp)! Observera att du alltid kör över is på egen risk, och att skoterleden inte går över isen. På isen kan det möjligen vara ruskat, men det är ingen garanti för att isen håller.
  • Håll koll på var du är med karta och kompass (och ev. GPS).
  • Ta på dig hjälm och varma kläder – tänk på kyleffekten!
  • Ta med personlig säkerhetsutrustning för dig och din skoter (extra variatorrem, verktyg, reservbränsle, spade, lavinsond, sändare (transceiver), vindsäck m.m.)
  • Ta med telefon eller annan sambandsutrustning (men lita inte på att du har täckning överallt).
  • Om du ska ut på sjö eller hav, se alltid till att ta med isdubbar och gärna flytoverall – och kör aldrig över is med passagerare under stängt pulka-kapell!

Mer info från Snöskoterrådet

Njut av fjällen och var försiktig!