Plussiffror för sommarresandet hittills

En summering av juni- och juliresandet med Gotlandsfärjan visar på en ökning för sommarresandet hittills i år.

Färjeresandet i juni ökade med 11 746 resenärer eller 6,1 %. Juliresandet uppgick till 385 421 resenärer, vilket istället är en minskning med 6 974 resenärer eller -1,8 % jämfört med 2012. Sammantaget visar färjeresandet i juni och juli på en ökning med 0,8 % eller 4 772 resenärer. Besökare står för nästan hela ökningen (4 102) och gotlänningar för en mindre del (670).

– Tappet i juli beror framförallt på en kalendereffekt. Söndagar är vår största resdag. Förra året innehöll juli fem söndagar, men i år bara fyra. Istället hade juni fem söndagar i år. I en utvärdering av årets sommarresande fram till nu är det därför viktigt att se till båda månaderna tillsammans, förklarar Christer Bruzelius, vd på Destination Gotland.

Godstrafiken, som inte påverkas av när söndagarna infaller, ökade i juli med 3,4 % eller 2 259 godsmeter till 68 413. Även bussarna ökade i juli, med 25 % till 127.

• färjeresande
  • sommarresande