Dramadokumentär om Drottning Kristina spelas in på Kalmar Slott

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2014 08:15 CEST

Makt, brutalitet och svek. Men även passion, kärlek och längtan efter själslig frid. Det är stora känslor som avhandlas i storfilmen om Drottning Kristinas liv. I den kommande filmatiseringen av drottningens liv får vi följa en berättelse om att våga gå sin egen väg, att följa sin inre övertygelse och att trotsa konventioner, normer och förväntningar. Mellan den 6 – 14 september intas Kalmar Slott av ett produktionsteam på 16-20 personer för att blir den huvudsakliga inspelningsplatsen för filmens dramatiserade scener.

-  Det är ju fantastiskt roligt att man valt Kalmar Slott till inspelningsplats. Vårt arbete här på slottet handlar ju dagligen om att väcka historien och berättelserna till liv. Nu visas slottet här hemma för en stor TV -publik och minst lika viktigt, utanför våra gränser i Tyskland och Frankrike m.a.o. lika internationell som Kristina själv var, säger slottschefen Mimmi Mannheimer.

Filmen följer en nutida kvinnas perspektiv historien om Drottning Kristina (1628-1698). Grunden i dramadokumentären utgörs av dramatiserade scener i drottningens liv blandat med dokumentära inslag med historiskt källmaterial och intervjuer med forskare.

-  Kalmar Slott är en perfekt plats att spela in historiska dramer i, framförallt om det handlar om 1600-talet, berättar filmens producent Mats Billberg Johansson. Det är ett vackert slott med de flesta detaljer och miljöer som vi behöver. Slottet har också omgivningar där den nutida staden inte stör filmens miljöscener. Dessutom finns det andra faciliteter i slottets närhet som gör att vi kan få en effektiv produktion. Inte oviktigt också att vi blivit välvilligt bemötta genom hela processen av slottsförvaltning, kommun, region och Reaktor Sydost, det småländska resurscentrat för bl.a. film.

Att filmen spelas in på just Kalmar Slott bidrar till en extra rolighetsfaktor eftersom Kristina faktiskt befunnit sig på slottet. 1628 följde hon med sig mor Maria Eleonora ner till Kalmar från Stockholm för att möta Gustaf Adolfs son som förväntades återkomma från det polska fälttåget. Ståthållaren på Kalmar Slott förärade Prinsessan Kristina med två hästar vid hennes besök, en Ölandshäst och en miniatyrhäst som fanns vid denna tid på Öland.

Kristina blev krönt redan som sexåring och abdikerade vid 27 års ålder från tronen. Hon lämnar Sverige och beger sig ut på en odyssé genom Europa. Genom sin sexuella läggning har Drottning Kristina tagit plats i historien som ”Queer Queen”. Men hon blev även känd som grym härskare och som förrädare av protestantismens ideal. I filmen följer vi den unga nutida kvinnan när hon gör efterforskningar och ju mer hon lär känna Kristina, förstår hon vart drottningens ilska och förstörelselust kommer från.

Filmen planera att sändas på SVT under vintern 2014/2015. I övrigt visas filmen på tyska ZDF, fransk-tyska ARTE och Danska DR. Drottning Kristina spelas av Saga Gärde och i filmen medverkar också Björn Andersson, Emma Mehonic och Otto Hargne Kin. Dessutom finns lokala talanger som Björn Johansson Boklund och Jan Dzedins med i filmen.

Filmen är en tysk-svensk produktion där dmfilm und tv produktion arbetar tillsammans med Luckyday Mediaproduktion AB. De tyska, landstäckande TV-bolagen ZDF och ARTE är samproducenter och SVT finns också med som partner. För manus och regi står den prisbelönte och välrenommerade tyske regissören Wilfried Hauke. Flera av hans tidigare filmer har nominerats till betydande priser och bland hans produktioner finns dokudraman om Abraham Lincoln, Kung Arthur och HC Andersen. En viktig del i filmprocessen får också de experter som ledsagar spaningen efter spår. Handlingen i filmen är helt och hållet baserad på historiska källor, memoarer, brev och målningar från Kristinas tid.

Resultatet av det spännande projektet blir en 90 minuters internationell version och en svensk version på 2x52 minuter. Filmen beräknas nå 6-8 miljoner tittare i Tyskland, Frankrike och Sverige.

-  Enbart i Sverige har vi räknat med en miljon tittare, berättar Mats Billberg Johansson.

För att synliggöra Kalmar Slott och stärka regionen Kalmar har Näringslivsenheten, Kultur och fritidsförvaltningen, Regionförbundet och Kalmar Slott valt att ekonomiskt stödja detta projekt.

Vill du veta mer?
Övriga frågor om filmen hänvisas till Mats Billberg Johansson, 0708 848055, mats@luckyday.se. Det finns även möjlighet att göra ett reportage under någon av inspelningsdagarna. Kontakta Mats för att bestämma tid.