Duran och Mollans 10-års jubileum firas på Kalmar Slott!

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2017 08:58 CET

I sommar är det dags att återse Duran och Mollan för tionde gången. Det firas med en extra festlig och glädjefylld allsångsshow med mycket sång, dans och bus.

För många barnfamiljer har det blivit en tradition att, varje sommar, rocka loss på slottets yttre borggård tillsammans med den energiska duon och deras vänner Vaktis, Svartskägg och Gråskägg.

Stämningen brukar vara på topp, från sommarens första, till sista föreställning och publiken kan sina Duran och Mollan-låtar, efter tio års uppträdande. Sånger som ”Studsa som en boll” och ”Vattenballong i pappas kalsong” har blivit moderna klassiker, som både barn och föräldrar sjunger med i, när det är dags att stämma upp i allsång.

För Kalmar Slott är evenemanget ett uppskattat inslag och möter en efterfrågan från alla de barnfamiljer som besöker slottet. Utbudet för barnfamiljer är stort i sommar. Barnens Slott, har öppet sju veckor under högsommaren och i år spelas även en teaterföreställning med Emil i Lönneberga i torrgraven framför slottet.

– Duran och Mollans framträdanden är mycket omtyckta och de sprider en otrolig glädje och energi. Vi möter flera barn under vintersäsongen som tror att Duran och Mollan faktiskt bor på slottet och vill träffa dem. Showen förgyller vår satsning på barnaktiviteter och vi ser mycket fram emot sommarens jubileum, säger Therese Börjesson, evenemangsansvarig på Kalmar Slott.

Premiär för Duran och Mollans jubileumsshow är den 28/6. Sedan spelas föreställningen måndag och onsdag hela sommaren till och med den 9/8. På lördag 25/2 är det dags för biljettsläpp.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.