Elittouren i beachvolley kommer till Kalmar!

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2016 11:00 CET

Kalmars evenemangsutbud fortsätter att öka. Nu är det klart att Kalmar blir en av orterna för Swedish Beach Tour, som är Svensk volleybolls officiella elittour i beachvolley. På Arena Långviken äger evenemanget rum den 20–24 juli.

Swedish Beach Tour stannar varje sommar till i mellan 5 och 9 städer. Varje delevenemang brukar vara fyra–fem dagar, där själva tävlingen tar tre dagar i anspråk. Landets bästa spelare på både på dam- och herrsidan deltar. Kring tävlingen blir det också musik och roliga sidoevenemang som vänder sig till hela familjen.

Elittouren har funnits i olika former sedan tidigt 1990-tal, men den nuvarande formen av Swedish Beach Tour hade premiär 2008. Vid varje delevenemang tävlar minst åtta herrlag och åtta damlag. De har chans att ta sig vidare till tourfinalen, det avslutande evenemanget som hålls i Umeå den 18–20 augusti. Vid ett av delevenemangen, i Falkenberg den 1–7 augusti, avgörs dessutom SM i beachvolley. Tourfinalen och SM är det mest prestigefyllda man kan vinna som elitspelare i Sverige.

– Vi är mycket glada att kunna samarbeta med Kalmar Volleybollklubb och Destination Kalmar de kommande tre åren. Kalmar är för oss den perfekta sommardestinationen där vi tycker beachvolley med dess kultur och livsstil passar in perfekt. Den nybyggda arenan skapar goda möjligheter för att genomföra en deltävling på bästa tänkbara sätt. Samspelet med Kalmar Volleybollklubb och Destination Kalmar har fungerat utmärkt och vi har en förhoppning om att Kalmar kommer bli en klassiker i vårt tourschema i framtiden! Vi hoppas invånare och turister i Kalmar kommer uppskatta underhållningsvärdet och den sköna atmosfären på Swedish Beach Tour i sommar, säger Jakob Birgersson, som är projektledare för Swedish Beach Tour.

– Kommunens satsning vid Långviken har verkligen blivit en succé. Arenan används flitigt både till spontanindrott och av kommunens föreningar. Redan första året fick vi hit SM i Beach Soccer och nu har vi fått klart med ännu ett stort evenemang, Swedish Beach Tour, som vi länge har velat få hit, säger Johan Göransson, projektledare idrottsturism, Destination Kalmar.

Swedish Beach Tour, preliminär turnéplan 2016
10–12 juni: Uppsala
8–10 juli: Helsingborg
15–17 juli: Göteborg
22–24 juli: Kalmar (kringaktiviteter även 20–21 juli)
29–31 juli: Tylösand
1–7 augusti: Falkenberg (SM)
12–14 augusti: Örebro
18–20 augusti: Umeå (Tourfinal)

Om beachvolley

• Sporten beachvolley uppstod i Kalifornien i slutet av 1920-talet, som ett tidsfördriv när surfarna väntade på de rätta vågorna.
  • På 1970-talet kom sporten för första gången till Sverige och 1978 spelades det första svenska mästerskapet på Skrea strand i Falkenberg.
  • 1996 blir beachvolley en OS-gren.
  • Elittouren har funnits i olika former sedan tidigt 1990-tal och 2008 hade den nuvarande formen av Swedish Beach Tour premiär.
  • 2015 hade 1628 kvinnor och 1507 män i Sverige registrerat beachvolley-licens.
  • Beachvolley är en jämlik sport. Båda nationellt och internationellt är det samma prispengar och lika mycket tv-tid för damer och herrar.

För mer information, kontakta:
Jakob Birgersson, projektledare, Svensk Volleyboll
Tel: 073-630 65 52, jakob@swedishbeachtour.se