​Ironman Kalmars betydelse för turismen ökar

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2016 15:14 CET

Sammanställningen efter Ironman Kalmar 2015 visar att evenemangets betydelse för turismnäringen ökar från tidigare år. Den turistekonomiska omsättningen för Ironman Kalmar 2015 var 41,5 miljoner.

Efter varje tävling skickar Ironman ut en enkät till deltagarna med frågor om tävlingen och vistelsen i samband med evenemangsveckan. Utifrån enkätsvaren kan den turistekonomiska omsättningen räknas fram och omsättningen för 2015 är 41,5 miljoner. Det är en ökning med 5,5 miljoner från 2014. Ökningen beror till största delen av att de tävlande och deras medföljare stannar längre än tidigare år.

– Det är fantastiskt kul att se de sportsliga och de ekonomiska effekterna av evenemanget i Kalmar. Tillsammans med Destination Kalmar och sponsorer jobbar vi just nu med idéer hur vi ytterligare kan utveckla Ironmanveckan i Kalmar, säger Christian Kirchberger, vd Ironman Sweden AB.

Från kommunens sida är man nöjda med hur betydelsen för Ironman ökar. Johan Göransson, projektledare på Destination Kalmar:
– Ironman är ett profilstarkt evenemang och betyder mycket bl.a. för Kalmars turistekonomiska omsättning. Det är roligt att se att deltagarna stannar längre för varje år och att allt fler besökare kommer hit för att uppleva evenemanget som åskådare. Evenemanget skapar både jobb och skatteintäkter – och framför allt mer intäkter till vårt lokala föreningsliv.

Första upplagan av Ironman Kalmar genomfördes 2012. Då var den turistekonomiska omsättningen 18,6 miljoner. 2012 var det 1600 anmälda deltagare. Ironman Kalmar 2016 äger rum den 20 augusti. Till årets tävling är 2700 deltagare från hela världen anmälda. Deltagarna kommer från t.ex. USA, Australien och Brasilien.

För mer information kontakta:
Christian Kirchberger, vd Ironman Sweden AB, tel 076-3243906
Johan Göransson, Destination Kalmar, tel 0480-453405