Kalmar är näst bästa sommarstaden!

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 13:39 CEST

Varje år har Reseguiden en omröstning där de utser Sveriges bästa sommarstad. I år har Kalmar tagit ett rejält kliv uppåt och hamnar på listans andra plats.

Förstaplatsen kneps av Halmstad och det är en tydlig trend att det är mindre städer som gäller i sommar. Tidigare år har Stockholm och Göteborg turats om att toppa listan, men i år hamnar båda utanför topp tre.

– Det är ett riktigt roligt resultat för Kalmar och ett erkännande för alla de satsningar som vi har gjort. Det här sporrar oss att fortsätta göra Kalmar ännu mer attraktivt, säger Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande i Kalmar kommun och ordförande i Destination Kalmar.

– I Kalmar är vi många som drar åt samma håll och det är verkligen en styrka när man ska åstadkomma något. Det måste finnas många bra reseanledningar för att en stad ska vara attraktiv. De senaste åren har Kalmars evenemangsutbud haft en fantastisk utveckling och det har genomförts flera projekt som stärker stadens kustläge. Dessutom har vi en spännande historia, som man bland annat kan uppleva på Kalmar Slott och i länsmuseets utställning om Regalskeppet Kronan, säger Åke Andersson, vd, Destination Kalmar.

De 10 bästa sommarstäderna
(förra årets placering inom parentes)
1. (3) Halmstad
2. (7) Kalmar