Kalmar har fått en signatur mot havet

Pressmeddelande   •   Aug 12, 2013 14:13 CEST

Kalmar är omgivet av vatten och det ska märkas. Under tre år satsar Kalmar kommun sammanlagt 21 miljoner kronor för att stadens kust ska bli mer lättillgänglig och attraktiv. Det senaste projektet är att välkomna från sjösidan med en ny signatur; stadens namn i flera meter höga bokstäver. Onsdag 14 augusti kl 10.00 presenteras installationen från vattnet. Samling vid turistbyrån för utfärd med Flundran.

Destination Kalmar har, tillsammans med Atrio arkitekter tagit fram en idékatalog med projekt, som gör Kalmar till en ännu attraktivare kuststad. Bland annat handlar det om nya bad, bryggor och hamnar. Ambitionen är att ett eller två projekt ska förverkligas varje år. Förra året skapades ett vågbrytarbad vid Elevatorkajen. Utveckling av gästhamnen var ett annat projekt. I sommar har det anlagts ett nytt bad vid Kalmarsundsparken och byggs en brygga 183 meter ut i havet.

På onsdag den 14 augusti presenteras ännu en satsning inom ramen för de kustnära projekten. Kalmar har fått en välkomnande signatur mot havet. Samling sker kl 10.00 vid Flundran för båtfärd ut till den nya installationen.

Medverkar under presentationen gör bland andra Johan Persson, Tomas Lexinger, Ulf Rickardsson och Bengt Skoog.

Frågor besvaras av Bengt Skoog, telefon 070-373 33 27.