​Kalmar Slott nya arenan för Pippiteater

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2016 07:00 CET

Nyheten om Magnus Kviske och hans föreställning om Pippi Långstrump togs med glädje emot av Kalmars barnfamiljer. I teatern får åskådarna följa med när Pippi kommer till Villa Villekulla för första gången och träffar Tommy, Annika, Prussiluskan och de andra karaktärerna. Platsen för teatern blir torrgraven precis utanför Kalmar Slott.

– När jag fick möjligheten att köpa rättigheterna till Pippi högg jag direkt, säger skådespelaren Magnus Kviske. Hon är en favorit hos mig och jag vet att många, både barn och vuxna, älskar henne. Jag började direkt leta spelplats och när Kalmar Slott visade intresse blev det huvudspåret. Deras projektledare Therese Börjesson har gjort ett fantastiskt jobb med bygglovsansökningar och förarbete och hennes engagemang var också en av de stora anledningarna till att valet föll på slottet.

Spelplatsen för Pippi ligger utanför Kalmar Slott och kallas för torrgraven, där bland annat Salve spelades in för SVT. Teatern utspelar sig i Villa Villekulla som byggs upp inför föreställningen. Visionen är att skapa en levande miljö med aktiviteter och happenings för den som besöker föreställningen. Innan och efter föreställningen får man träffa alla älskade karaktärer från Pippis värld. Vilka som är tilltänka i rollerna är ännu inte klart, men Magnus Kviske kommer själv att spela en av karaktärerna på scen.
– När det gäller rollerna så kommer det att hållas en audition för Tommy och Annika. Vi har så många talanger i regionen och det vill jag gynna, säger Magnus Kviske.

Det är planlagt ett 15-tal Pippiföreställningar under juli och augusti 2016. Biljetter kommer att släppas på kalmarslott.se den 1 mars.
– Vi är fantastiskt glada över att kunna välkomna Magnus och hans Pippiföreställning till oss på slottet. Torrgraven har länge diskuterats som arena och nu kändes det helt rätt att trycka på startknappen för att börja använda den. Pippisatsningen passar perfekt in med våra barnaktiviteter och lyfter Barnens Slott ytterligare. Vi hoppas att både nya och gamla besökare kommer till oss i sommar för att uppleva allt vi har att erbjuda, säger Therese Börjesson som arbetar som evenemangsansvarig på Kalmar Slott.

Therese Börjesson, projektledare, Kalmar Slott
0480-45 14 95, therese.borjesson@kalmar.com