Kalmar Slotts hemliga lönnkrog öppnas för allmänheten

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 09:17 CEST

Vid två datum i höst, lördagen den 20 och fredagen den 26 oktober, får privatpersoner chansen att besöka Kalmar Slotts hemliga lönnkrog. Evenemanget Vrakagille, som annars är ett företagsevenemang, ges då för allmänheten.

– Vrakagillet är en teaterupplevelse med en historisk måltid, berättar slottschefen Mimmi Mannheimer.
– Vanligtvis riktar sig evenemanget till större sällskap, framför allt företag. Men några gånger varje år anordnar vi middagar som kan bokas av privatpersoner och lite mindre företag. Vi vill att så många som möjligt ska få uppleva slottets spännande utbud, tillägger hon.

På ett Vrakagille ställs klockan tillbaka till år 1684. När kungen är bortrest – och när ett vrak fyllt av godsaker har siktats vid stranden – passar Madam Kloss på att öppna upp sin lönnkrog på Kalmar Slott. Tillsammans med sina märkliga kumpaner Kråke, Slaske och Liran dukar hon fram en måltid med tidstypisk mat, som har bärgats från vraket. Under kvällen berättar Madam Kloss och hennes vänner skrönor från trakten samtidigt som gästerna förser sig av maten.