Många besökare på Kalmar Båtmässa

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2014 14:45 CEST

I sol och sommarvärme gick årets upplaga av Kalmar Båtmässa av stapeln i helgen. Det är en mycket nöjd projektledare som summerar evenemanget.
– Gästhamnen visade sig verkligen från sin bästa sida i det fina vädret och ca 25 000 personer hittade hit. Även antalet utställare var fler än förra året, drygt 40 företag och organisationer fanns på plats, berättar Maria Sampson, projektledare för Kalmar Båtmässa.

För första gången hade Kalmar Båtmässa en Classic Boat-avdelning som var mycket uppskattad. Det var många som ville titta närmare på klassiska lotsbåtar, Pettersonbåtar och skärgårdskryssare. Även Försvarsmaktens båtar väckte stor nyfikenhet. I år kunde besökarna kliva ombord på Marinens Skolfartyg HMS Astrea och Marinbasens Stridsbåt 90.
– Det var också många som ville testa att köra radiostyrd segelbåt tillsammans med Seglarklubben Kaparen, berättar Maria.

För andra året i rad gick segeltävlingen Triator Citysailing i samband med Kalmar Båtmässa och allt tyder på att det blir en tradition. Arrangören Triator var väldigt nöjd med lördagens tävling och har redan meddelat att den återkommer nästa år. Årets Kalmarsundsmästare blev Lag WSP med Christer Ovrén i spetsen.

På söndagen var det premiär för Kalmar Surfski Wavechallenge, som är en deltävling i svenska surfskicupen. Redan första året deltog hela den svenska eliten och även några internationella elitpaddlare från Tyskland, Holland och Polen. Svag vind och låga vågor gjorde att det blev ett tufft lopp för paddlarna. Segrare på herrsidan blev Steffen Burkhardt, Tyskland och på damsidan Carola Cordes, Tyskland.

Vid samma tid nästa år hålls Kalmar Båtmässa 2015. Då blir det femårsjubileum!

Mer information:
Maria Sampson, projektledare, Kalmar Båtmässa