Många vill vara den 12:e spelaren

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2013 19:24 CET

Det blev omedelbart ett högt köptryck och rusning när biljettförsäljningen till UEFA Dam-EM 2013 startade kl 12.00 på torsdagen! Första dagens försäljning är inte sluträknad än, men cirka 22 400 biljetter hade sålts fram till kl. 16.00, alltså på endast f y r a timmar!

Totalt har 200 000 biljetter blivit tillgängliga för försäljning i denna omgång. I senaste EM, i Finland 2009, blev den totala publiksiffran för turneringen 129 000 åskådare.
– Det här är en försäljningsstart som man inte ens kunnat drömma om. Flest biljetter har naturligt nog sålts till Sveriges gruppspelsmatcher och till finalen. Omkring 4 000 biljetter är sålda till Friends Arena, som under EM-finalen kommer att ha en kapacitet på 30 000 åskådare, säger SvFF:s turneringschef Göran Havik. Det är 146 dagar kvar till första matchen, arrangörerna har alltså lång tid kvar på att fortsätta sälja biljetter.
– Med tanke på detta enorma intresse första dagen uppmanar vi alla att försäkra sig om biljetter så fort det går. Det här tyder på att vi i Sverige vill uppleva stora internationella idrottsevenemang, och särskilt då ett EM i fotboll, säger Havik.

I Kalmar är det som väntat störst tryck på biljetter till matchen mellan Tyskland och Norge och kvartsfinalen, men även de andra två matcherna har sålt bra.
– Vi har sålt ca 2 500 biljetter på mindre än fyra timmar, vilket är fantastiskt bra! Det är kul att se att intresset är så stort. Det var kö på alla tre försäljningsställena när biljetterna släpptes klockan 12. Själv befann jag mig på turistbyrån och det var härlig stämning, säger Johan Göransson, Destination Kalmar, som är Kalmars projektledare för UEFA Dam-EM 2013.

På svenskfotboll.se kan du läsa mer om
-  Biljettkonceptet
-  Spelprogrammet

Välkommen att höra av dig till Johan Göransson med frågor, tel: 072-545 16 77.