Mästare i ord och ton på Kalmar Slott

Pressmeddelande   •   Jul 22, 2013 16:23 CEST

En magisk kväll med Per Tengstrand, Shan-Shan Sun och Sven Wollter.

Folkkäre skådespelaren Sven Wollter möter på lördag 3/8 världspianisterna Per Tengstrand och Shan-Shan Sun på Kalmar Slott. Det blir musik av Mozart, Beethoven och Schubert. Sven Wollter läser ur de musikaliska geniernas brev och tolkar dessutom svensk lyrik såsom bl.a. Tranströmer.

Per Tengstrand är smålänningen från Växjö som gjort en lysande internationell karriär och som numera är bosatt i USA. När han slutförde sina studier vid Pariskonservatoriet tilldelades han Premier Prix och publiken vid tävlingen bröt mot applådförbudet som rått i 200 år. Per Tengstrand har de senaste åren nått fantastiska framgångar världen över. Efter priser i flera internationella pianotävlingar, däribland den prestigefyllda tävlingen i Cleveland 1997, har han turnerat i USA, Japan, Kina, Sydamerika och i de flesta europeiska länder. Han har också spelat på Chopin-festivalen i Warszawa och i Rockefeller Center i New York. Han har fått flygeltillverkaren Steinways hedersmedalj (”pianisternas Nobelpris”) för sin insats att få ut klassisk musik till nya lyssnare. 2005 tilldelades han kungliga medaljen Litteris et Artibus, som den yngste någonsin.

Shan-Shan Sun är född i Kina och studerade vid konservatoriet i Shanghai innan hon 1991 kom till USA för studier vid Cleveland Institute of Music. Hon har framträtt både som solist med orkester och solopianist i USA, Europa och Asien.  Shan-Shan Sun har spelat in sju CD-skivor, bl a för China Records och Mindfeel Records i Sverige. Tillsammans med Per Tengstrand vann hon 2003 första pris i Murray Dranoff International Two-Piano Competition.

Lör 3/8 kl 19 30 Gröna salen, Kalmar Slott
Arr: Kalmar Slott och Länsmusiken

För mer information kontakta:
Mimmi Mannheimer 0480-45 14 93 alt mimmi.mannheimer@kalmar.com