Med saxen som pensel: pressvisning på Kalmar Slott den 30 mars

Pressmeddelande  •  2012-03-22 13:45 CET

Välkommen på pressvisning av utställningen "Med saxen som pensel", som öppnar på Kalmar Slott den 1 april. Pressvisningen hålls fredagen den 30 mars. Konstnärinnan Karen Bit Vejle är på plats och beskriver sin magiska värld av pappersklipp.

Tid: Fredagen den 30 mars, kl. 09:30
Plats: Kalmar Slott, Förbrända salen
Anmälan: senast torsdagen den 29/3 till lisa.gefvert@kalmar.com

Med saxen som pensel
Det är en unik utställning som visas på Kalmar Slott under perioden 1 april – 30 september (vernissage 31 mars, kl 14:00). För första gången visas den dansk-norska konstnärinnan Karen Bit Vejles meterstora, spetsliknande pappersklipp i Sverige. Verken är oerhört detaljrika och berättar varsin spännande historia, ofta inspirerad av musik. De innehåller en stor portion humor, men också djupaste allvar.

Det började som en hobby, men har utvecklats till en framgångsrik karriär. Karen Bit Vejles verk visas på välrenommerade museer över hela världen; framöver väntar bl.a. utställningar i USA och Kina. Hon har också byggt upp ett framgångsrikt designföretag med uppdrag för bl.a. Royal Copenhagen och Hermès.

Det största verket som visas vid utställningen på Kalmar Slott är 3 x 2,4 meter och tog tre månader att klippa. Även verkets titel är ganska imponerande: "Franks syn på saken den dagen H.C. Lumbye, 69 fugler og en del andre, uten tillatelse slo seg ned i det royale café-tre".

Läs mer i tidigare pressmeddelande

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom