Ny säsongsutställning på Kalmar Slott: 10 ways with Swedish glass

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2016 12:00 CET

Säsongsutställningen i slottets Förbrända sal blir i år en konstutställning där tio verksamma glaskonstnärer visas. Salen kommer att fyllas med svensk, samtida glaskonst av vitt skilda uttryck som visar på konstformens bredd och mycket vitala kraft.

Utställningen 10 ways with Swedish glass är ett bevis på att den stolthet och det rykte som Glasriket givit svenskt glas i högsta grad är levande trots de motgångar som glasindustrin fått känna på de senaste åren.
– Den samtida glaskonsten är aktuell och levande, det är därför som det är så spännande att få visa den här på Kalmar Slott till sommaren. Vi ligger så nära Glasriket och jag har under några år sneglat på och känt att nu snart måste vi ta och visa upp denna skatt och den kraft som alstras därifrån. Vi har samarbetat med The Glassfactory och Maja Heuer, som så enastående förvaltar och utvecklar glaskonsten i hjärtat av Glasriket, när vi tagit fram och tillfrågat konstnärer till denna utställning. Maja bidar med sitt kunnande när det gäller glaset som vi inte har, säger slottschefen Mimmi Mannheimer

Konstnärerna som medverkar i 10 ways with Swedish glass är; Bertil Vallien, Birgitta Ahlin & Sirkka Lethonen, Ditte Johansson, Fredrik Nielsen, Inga-Lena Klenell, Karl-Magnus Nilsson, Ludvig Löfgren, Peter Hermansson och Terese William Waenerlund.

De tio utvalda konstnärerna tar med sig glaskonstens traditioner in i samtiden och utvecklar den så att den gestaltar konstnärens idévärld. Utställningen skapas speciellt för Kalmar Slott och de medverkande konstnärerna är utvalda för att bidra till en så spännande utställningsdynamik som möjligt.
– Deras verk har den konstnärliga höjd och starka uttryck som krävs för att fylla och ta plats i Förbrända salen. De är sinsemellan mycket olika och arbetar med glaset totalt olika från varandra men kommer samspela fint och spännande, säger Mimmi Mannheimer.

Utställningen visas i Förbrända salen, Kalmar Slott, mellan 21/5 – 30/10.