​Nytt artistsläpp till Kalmar Stadsfest 2017: Pernilla Andersson och Pugh Rogefeldt

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2017 13:19 CEST

Nu är ytterligare två akter klara till Kalmar Stadsfest 2017. Pugh Rogefeldt spelar på Larmtorget torsdagen den 10 augusti. På samma scen kan du sedan höra Pernilla Andersson på fredagen.

Förra året släppte Pernilla Andersson det kritikerrosade albumet Tiggrinnan och som vanligt har hon skrivit, producerat, arrangerat och mixat musiken själv. Sedan debutalbumet ”My Journey” 1999 har Pernilla hunnit släppa ytterligare 8 studioalbum, gjort många turnéer och blivit grammisnominerad både som ”årets kompositör” och ”årets artist”. År 2013 fick hon ta emot producentpriset ”The Sir George Martin Award”.

Pugh Rogefeldt debuterade 1969 med det grammisvinnande albumet ”Ja, dä ä dä”, som var ett av de första rockalbumen på svenska. Sedan dess har han släppt flera album som soloartist, tävlat i Melodifestivalen och spelat i bandet Grymlings tillsammans med Göran Lagerberg, Mikael Rickfors och Magnus Lindberg. 2012 var Pugh Rogefeldt en av deltagarna i tv-programmet ”Så mycket bättre” och en av de mest uppmärksammade tolkningarna från den säsongen var Miss Li:s version av Rogefeldts låt ”Här kommer natten”.

Om Kalmar Stadsfest
Kalmar Stadsfest 2017 äger rum den 10–12 augusti. Under tre dagar bjuds besökare och Kalmarbor på konserter och roliga aktiviteter runt om i staden. Programpunkterna presenteras i takt med att de blir klara. Hela programmet beräknas vara klart kring påsk.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.