Nytt publikrekord på Kalmar Arena ikväll!

Pressmeddelande   •   Jul 17, 2013 20:56 CEST

Intresset för UEFA Dam-EM är enormt och publikrekordet för ett Dam-EM är redan slaget med råge.

Den 11 juli såg 8861 personer matchen mellan Tyskland och Holland på Växjö Arena. Det var den dittills högsta publiksiffran i ett Dam-EM, om man bortser från finalmatcher och matcher där hemmanationen spelar.  Ikväll sattes nytt rekord. Publiksiffran var hela 10 346 på Kalmar Arena när Tyskland och Norge möttes. Det blev en spännande match, som slutade 1-0 till Norge.

- När vi började jobba med det här för två år sedan kunde jag inte föreställa mig att vi skulle få vara med om en sån här supermatch. Vi är många som har slitit hårt med att sätta damfotbollen på kartan och vi har verkligen lyckats. Dessutom har vi det bästa kvar, kvartsfinalen, säger Johan Göransson.

- Att vi överhuvudtaget skulle slå detta rekord hade jag aldrig förväntat mig. Att vi gör det för andra gången känns helt magiskt. Något tydligare bevis för att vi har lyckats med Winning Ground, d.v.s. att vinna mark för damfotbollen, kan man inte få. Och det gäller även Kalmar och alla andra värdstäder. Grattis Kalmar, säger Göran Havik, organisationschef för UEFA Dam-EM 2013.