Pressinbjudan: Guldfågeln Arena blir hjärtsäker zon

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2013 08:50 CEST

Guldfågeln Arena är den första arenan i landet som blir hjärtsäker zon. Det är en kvalitetssäkring som innebär att arenan har kapacitet att rädda liv på både medarbetare och andra i grannskapet.

Varje år drabbas 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp, men bara 500 överlever. Snabba insatser med hjärt-lungräddning i kombination med hjärtstartare är enda sättet att rädda den som drabbas av hjärtstopp. Därför har Hjärt-Lungfonden tagit initiativ till kampanjen Hjärtsäkra Sverige. Kampanjen pågår mellan 2013 och 2015 och är ett samarbete mellan Hjärt-Lungfonden, Bliwa Livförsäkring och AFA Försäkring. Målet är att kunna rädda 1 200 liv varje år med hjälp av mer forskning, fler hjärtstartare och ökad kunskap om hjärt-lungräddning i samhället.

Pressen är välkommen att närvara när certifikatet överlämnas.

Tid: Idag, torsdagen den 4 juli kl. 15:00
Plats: Guldfågeln Arena, Kalmar

För mer information, kontakta:
Jessica Holmström, techmedico AB
Tel: 0708-54 73 10, E-post: jessica@techmedico.se