Pressinbjudan: IRONMAN genomförs i Kalmar lördagen den 17 augusti

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2013 09:30 CEST

I Kalmar arrangeras den 17 augusti en av de tuffaste endagstävlingar som finns - IRONMAN Kalmar Sweden. IRONMAN är en tävling där elit och motionärer möts på samma banor. Triathleterna simmar 3,86 km i Kalmarsund, cyklar 180 km på Öland och runt Kalmar, och avslutar med 42,2 km löpning (ett marathon) i centrala Kalmar.

Tävlingen är fullbokad med 2050 anmälda som representerar över 40 länder. IRONMAN Kalmar 2012 omtalades som ett välplanerat arrangemang samt fick beröm för det stora publikintresset. Mer än 50 000 åskådare uppskattades förra året och intresset beräknas öka i år då triathlon är på stark frammarsch i Sverige och i världen.

Starttid: 06:55 för proffs och 07:00 för övriga klasser

Pressen är välkommen att närvara under dagen. Tävlingens media center är på Calmar Stadshotell och tillgång till båt samt MC för att följa tävlingen arrangeras av den lokala projektorganisationen.

Plats: Calmar Stadshotell, Stortorget 14, Kalmar

Mer information:

Magnus Nyberg
Pressansvarig IRONMAN Kalmar Sweden
Epost: magnus.nyberg@kalmartri.com

Johan Göransson
Projektledare idrottsturism, Destination Kalmar
Epost: johan.goransson@kalmar.com

Mer information om evenemanget:
www.ironmankalmar.com