Pressinbjudan: Ljusfestivalen "Lysande Kalmar"

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2012 11:35 CEST

Pressen är välkommen till en informationsträff om ljusfestivalen "Lysande Kalmar".

Tid: onsdagen den 10 oktober, kl. 10
Plats: Teatercaféet på Kalmar Teater.

• I år satsar ljusfestivalen "Lysande Kalmar" på att installera permanent, digitalstyrt och färgväxlande ljus på fyra av Kalmars broar.

• På offentliga platser blir det överraskande installationer i ljud och ljus.

• Inledningen av november går i proggens tecken i Kalmar. Byteatern, Stensökrogen och ljusfestivalen "Lysande Kalmar" har den händelsrika tiden i skarven mellan 1960- och 1970-talen som tema.
Det kultförklarade progg/rockbandet Kebnekajse ger en konsert i Kalmar Teater under premiären av ljusfestivalen den 1 november kl 20. Dagarna före ljusfestivalen släpper Kebnekajse ett nytt album "Aventure".

• Under "Lysande Kalmar" visas utställningen "Proggens Affischer" i Noshörningens gamla lokaler på Kalmar Teater. Den har bland annat tidigare visats på Nordiska Museet i Stockholm. Vernissage torsdag 1 november kl. 18.00.

• Arrangörsföreningen Volym upprepar succén med "Musik på krogar" under fredagen och lördagen den 2–3 november. I år spelar band på The Sign, Bremerssons, Pipes of Scotland och Restaurang Stortorget.

Ljusfestivalen "Lysande Kalmar" är ett samarbete mellan Destination Kalmar, kultur- och fritidsförvaltningen i Kalmar kommun, Svensk Fastighetsförmedling, Solar, Elajo Elinstallationer och arrangörsföreningen Volym.

Information om konserter lämnas av:
Pär Israelsson, kultur- och fritidsförvaltningen, Kalmar kommun, tel 0480- 45 07 33.

För upplysningar om ljud- och ljusinstallationer, kontakta:
Bengt Skoog, Destination Kalmar, tel 070-373 33 27

Pressbilder finns på:
www.kebnekajse.se/press

Biljetter till konserten med Kebnekajse finns på www.kalmar.com och Kalmar Turistbyrå, tel 0480-41 77 00. Biljettpriserna håller självklart 1970-talsnivå.