Pressinbjudan: Mobil spontanidrottspark – unikt projekt får 1,75 miljoner av Riksidrottsförbundet

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2013 08:15 CET

Ett innovativt Kalmarprojekt har beviljats 1,75 miljoner kronor av Riksidrottsförbundet och får även medel av Allmänna Arvsfonden. Med hjälp av mobila näridrottsplatser, som kan flyttas från ställe till ställe, ska fler barn och ungdomar få chansen att prova på verksamheter som annars inte erbjuds på orten.
– Detta var den mest nyskapande och innovativa projektansökan som kommit in till oss, är Riksidrottsförbundet kommentar till projektet.

Pressen är välkommen till en presskonferens, då vi berättar mer om projektet, som är unikt i landet.
Tid: onsdagen den 27 februari, kl. 18:00
Plats: Idrottens Hus, Stagneliusgatan 31, Kalmar

På plats på presskonferensen finns representanter för föreningarna Kalmar Klätterklubb, FreeMotion Parkour och Active0480 samt Smålandsidrotten och Kalmar kommun.

Om projektet
Många barn och ungdomar saknar möjlighet att delta i det stora utbudet av livsstilsverksamheter som erbjuds. Det kan t.ex. handla om att de har svårt att ta sig till en aktivitet eller saknar ekonomiska förutsättningar.

Projektet ”Mobil Spontanidrottspark” ska ge barn och ungdomar möjlighet att helt kostnadsfritt få prova verksamheter som annars inte kan erbjudas på orten. Med mobil spontanidrottspark menas en aktivitetsyta som innehåller olika idrottsredskap, samt containrar till café och förvaring. All utrustning är flyttbar. På så sätt kan mobila näridrottsplatser skapas i anslutning till en lokal idrottsförening för att sedan flytta vidare likt en cirkus till en annan plats. Sporter som erbjuds är BMX, skateboard, klättring, Le-Parkour och styrketräning. Detta kommer att locka och uppmuntra både pojkar och flickor till fysisk aktivitet. Verksamheten kommer att ske i nära samarbete med de lokala föreningarna som är etablerade på orten. Ett mobilt ”containercafé” med en mobil scen kommer att drivas av den lokala föreningen. Under den kalla årstiden placeras delar av eller hela anläggningen inomhus.

Bakom projektet står de tre föreningarna Kalmar Klätterklubb, FreeMotion Parkour och Active0480 i samarbete med Smålandsidrotten och Kalmar kommun. Idén utvecklades från ett tidigare projekt med drive-in-idrott som bedrivs i tre bostadsområden sedan hösten 2011.

Lucas Nilsson, utvecklingskonsulent, Smålandsidrotten
Tel: 036-34 54 22, Mobil: 070-508 91 03, E-post: lucas.nilsson@smalandsidrotten.se