Pressinbjudan: Möt Stefan Andersson inför föreställningen på Kalmar Slott

Pressmeddelande  •  2012-07-25 20:30 CEST

Måndagen den 6 augusti är Stefan Andersson på plats på Kalmar Slott, för att planera de sista detaljerna inför sin historiska föreställning, som ges på slottet den 11 augusti. Pressen är välkommen att träffa Stefan.

Tid: Måndagen den 6 augusti, kl. 14:00
Plats: Gröna salen, Kalmar Slott

Stefan Andersson gästar Kalmar Slott med en historisk föreställning som innehåller musik, skådespel och middag. Föreställningen knyter an till Kalmar Slotts spännande historia.
– Många kungar och historiska personer som jag gestaltar och har ”lärt känna” har en historia här på slottet, berättar Stefan. Så det är med glädje jag sätter upp en föreställning för Kalmar Slott där vi möter personer och musik ur alla mina tre historiska skådespel.

Marstrandsfånge No 90 Kleist är den första historiska spelningen och spelas i år för femte året på Carlstens fästning på Marstrand. Hönsafesten beskriver livet kring och på Ostindiefararen Götheborg. Den senaste spelningen, Teaterkungen, försöker ta reda på hur det var i Gustav III:s Sverige.

På Kalmar Slott besöker vi människorna i alla tre spelningarna. Det blir en magisk kväll i rätt miljö, tillsammans med musiker, skådespelare och en 2-rättersmiddag.
– I år firar jag 20 år som artist. Jag spelar fortfarande låtar från pop- och rockkarriären, men hjärtat klappar numera hårt för att berätta om vår historia och lyfta och levandegöra personerna bakom historieböckernas lite själlösa fakta, säger Stefan.
– Jag bjuder på min musikaliska tolkning av hur jag tror människorna som levde då tänkte och kände. Både de vi känner igen namnen på och de som ingen brydde sig om.

Föreställningen på Kalmar Slott ges den 11 augusti. Biljetterna säljs på Ticnet.

Pressinformation och bilder:
Ewa Elmerson, ewa@stefanandersson.nu, tel: 0733-22 65 54, www.stefanandersson.nu

Fakta om Stefan Andersson:
Stefan Andersson slog igenom med singeln "Catch the moon". Albumet toppade alla listor och gav Stefan en Grammis som ”Årets nykomling” 1992. 20 år och 10 album senare turnerar Stefan framför allt med sina historiska skådespel "No 90 Kleist", "Hönsafesten" och "Teaterkungen" som hade premiär på Livrustkammaren i Stockholm 16/3 2011. Till alla tre skådespelen finns utgivna CD-böcker. Stefan Andersson är också en uppskattad visartist. I år tilldelades han Jubelfondens vis-stipendium med motiveringen att han ”både bevarar och utvecklar den svenska visan”.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom