Pressinbjudan: Visning av utställningen Proggens Affischer

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2012 13:59 CET

Onsdagen den 31 oktober kl. 15:00 presenterar Håkan Agnsäter ett urval av sin stora samling affischer som visar tidsandan från proggtiden och musikrörelsens fokusering på att använda ett konstnärligt bildspråk. Utställningen har vernissage för allmänheten torsdagen den 1 november kl. 18:00.
Plats: Noshörningen, Kalmar Teater.

"Många av affischerna är riktade mot västerlandets imperialism och kommersialism. Många affischer handlar om solidaritet och gemenskap. En del är information om var nästa musikfest eller demonstration skulle äga rum, ett slags dåtidens SMS eller Facebook. "
Håkan Agnsäter från hemsidan www.proggposters.se

Klockan 20:00 på torsdagskvällen ger folkrockbandet Kebnekajse en konsert på Kalmar Teater som följs av en "efterfest" med Tomas Forssell på Teatercaféet. Under några dagar pågår en rad arrangemang med proggtema i Kalmar, bland annat också på Byteatern och Stensökrogen. Ljusfestivalen "Lysande Kalmar" bjuder på installationer i ljud och ljus samt ett stort antal konserter på fyra av Kalmars krogar under fredagen och lördagen den 2 och 3 november.

För mer information:
Pär Israelsson, kultur- och fritidsförvaltningen, Kalmar kommun