Sandskulpturfestivalen i Kalmar startar

Pressmeddelande   •   Jul 23, 2013 09:42 CEST

Onsdag den 24 juli kl 9.00 inleder skulptörerna arbetet med Kalmars internationella skulpturfestival vid Kalmarsundsbadet. Invigning sker fredag 26 juli kl 16.00 i närvaro av kommunstyrelsens ordförande Johan Persson.
Kalmar har fått en inbjudande sandstrand vid Kalmarsundsparken strax söder om Kalmar Slott. Under sensommaren kommer också en 183 meter lång brygga att sträcka sig ut i havet. Från och med onsdag pågår en sandskulpturfestival som ger ytterligare en anledning att besöka det populära badet.
Sedan några dagar har förberedelserna pågått med att packa sanden i formar och ge den rätt fuktighet för att allt ska vara klart när skulptörerna anländer. Åtta skulptörer i fyra lag deltar. Konstnärligt ansvarig är Edwin Böck.
Sandskulpturfestivalen arrangeras av Destination Kalmar i samarbete med Kalmar kommun serviceförvaltningen, Wollin Förvaltning, JP Fastighetsservice, Nybro Grus och XL Bygg Lundgrens Proffs.

Deltagande lag och ledare:

Ryssland - Konstantin Evdokimov
Lettland I - Agnese Rudite
Lettland II - Inese Valtere
Sverige - Edwin Böck (Konstnärligt ansvarig för festivalen)

Frågor besvaras av:
Bengt Skoog, tel 070-373 33 27