Se kölfri segelbåt på Kalmar Båtmässa

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2014 07:30 CEST

Den 23–25 maj hålls årets upplaga av Kalmar Båtmässa. Som vanligt innehåller evenemanget stor mångfald – och många innovativa utställare. Bland annat kommer du att kunna titta närmare på en större segelbåt utan köl!

Historien om IJ-båten, som alltså är en kölfri segelbåt, började med en man som älskar sjöliv och att studera fåglar, men var lite besviken över att inte kunna ta sig riktigt nära strandkanten med sin segelbåt. En dag när han diskade en sked gjorde han en upptäckt. När kranvattnet spolade över den konvexa sidan av skeden drogs den in mot strålen, men när strålen spolade över den konkava sidan slogs skeden bort. Efter upptäckten startade han en process som så småningom resulterade i en väldigt speciell segelbåt, som utnyttjar vattnets hydrodynamiska kraft.

– Än så länge är ett fyrtiotal utställare klara för Kalmar Båtmässa och vi är väldigt nöjda med mixen. Hos oss ska besökarna både hitta de senaste båttillbehören och kunna uppleva fartfyllda vattenaktiviteter. Blandningen uppskattas av både utställare och besökare och vi vet att flera andra båtmässor har börjat snegla på vårt upplägg, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.

Några exempel ur årets program:

• Prova-på-paddling med havskajak.
  • Testa att segla optimistjolle.
  • Se Sjöfartshögskolans två simulatorer.
  • Lär dig mer om sportdykning.
  • Kliv ombord på Kalmars egen medeltidsreplik Aluett.
  • Kliv ombord på Marinbasens Stridsbåt 90H.
  • Upplev tävlingen Triator Citysailing.
  • Upplev Kalmar Surfski Wavechallenge 2014, som är en av fyra deltävlingar i svenska cupen.

Mer information:
Utställare 2014