Sol, vind och vatten. Jodie Swallow och Pedro Gomes segervinnare vid IRONMAN Kalmar Sweden 2013.

Pressmeddelande   •   Aug 18, 2013 18:13 CEST

IRONMAN Kalmar bjöd på en solig dag med tuffa förhållanden vindmässigt. Och vi fick uppleva en riktig överraskning under simningen. Den professionella triatleten Jodie Swallow från Storbritannien förvånade genom att vara först upp ur vattnet, före många favorittippade manliga atleter. Swallows otroliga simtid (48:30) gav henne ett försprång som hon behöll under hela loppet, vilket hon sedan vann på 08:54:01. Portugals Pedro Gomes tog hem segern i herrtävlingen på 08:19:30.

Tusentals åskådare hade samlats vid starten för att heja fram de 1,715 atleter som deltog i Kalmars andra IRONMAN tävling. – Årets tävling blev en riktig publikfest! Vi är nöjda med tävlingen som genomfördes under tuffa förhållanden, speciellt vindmässigt som tog hårt på atleternas krafter, säger Tobias Borger, VD Kalmar Triathlon AB. Morgonen började med friska vindar och temperaturer runt 20°, och i år visade Kalmarsund större motstånd mot deltagarna än föregående år.

Under cyklingen var det en jämn kamp mellan favorittippade Karl-Johan Danielsson (SWE) och Pedro Gomes medan Jodie Swallow ohotat höll ledningen genom hela cyklingen på 18 mil. Närmast efter Swallow låg Britta Martin (NZL) och Eva Nyström (SWE) i en helt egen grupp. Cyklisterna kämpade med den starka vinden som växlade riktning från sidvind till motvind och tillbaka igen, allt för att ge atleterna det motstånd som behövdes för att få kalla sig en riktig IRONMAN.

Gomes höll sin ledning från cykel till löpning och den otroliga publiken sporrade honom till mållinjen. Han sade efter loppet att publiken var så högljudd att han inte kunde höra sig själv tänka. Ordet folkfest räcker knappt till. Gomes vann IRONMAN Kalmar 2013 följd av David Pleše och Anton Blohkin. För damerna var det inte helt oväntat Swallow som ohotad tog hem segern före Nyström och Martin.

– Förra året blev riktigt bra. Det här året blev ännu bättre! Alla atleter, volontärer och besökare har gjort IRONMAN Kalmar till en riktig succé. Tack för det!, säger Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande i Kalmar kommun.

Topp 3 herrar:

1. Pedro Gomes (POR)   8:19:30