Strindberg på Kalmar teater 5 och 6 juni

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2014 10:54 CEST

Pressinformation tisdag 20 maj kl 10.00 i teatercaféet på Kalmar Teater.Uruppförande av "Leka med Elden", en kammaropera i en akt av Roger Assar Johansson och lunchteatern "Strindbergs brev till Harriet Bosse".

"Leka med Elden"
5 och 6 juni kl 19.00

– Det är verkligen roligt att kunna göra denna Strindbergsatsning på Kalmar Teater genom att vi närmar oss nationalskalden runt nationaldagen, säger Kjell Lindström, chef för Länsmusiken. Kompositören Roger Assar Johansson har utgått från Strindbergs "Leka med Elden" då han skrivit sin kammaropera med samma namn. Operan är skriven för sex sångare och 11 musiker och får sitt uruppförande på Kalmar Teater under ledning av kompositören.

När Roger Assar Johansson får frågan vad som är det intressantaste för dig med "Leka med Elden" säger han. – Att med hjälp av musiken utforska djupet i pjäsen. Vid första genomläsningen är det lätt att se "Leka med Elden" enbart som ett relationsdrama/-komedi, men ju mer man tränger in i texten upptäcker man vilken rikedom av uttryck som träder fram. Just detta gör denna pjäs oerhört intressant för att låta musiken fördjupa uttrycken.

Roger Assar Johansson vann 2012 English National Operas tävling för nykomponerade minioperor med verket "Wreckage of Dreams". Som pris fick Roger sig tilldelad kompositören Nico Muhly som mentor. Muhly har bland annat skrivit musiken till den oscarsbelönade filmen "The Reader" och fick sin opera "Two Boys" uppförd på the Met i New York i oktober 2013. Roger Assar Johansson var i samband med detta inbjuden att bevista föreställningen och blev introducerad på det legendariska operahuset.

Varför hamnade Leka med Elden i Kalmar?

Det hela började med att Länsmusiken involverade sig i arbetet med Roger Assar Johanssons opera "Narcissus" som bygger på Stagnelius Narcissustexter. Detta ledde vidare till att Roger komponerade "Wreckage of Dreams" med vilket han vann English National Operas internationella minioperatävling.

Roger tillägnade musiken i sin miniopera till Brittmo Bernhardsson och Kjell Lindström som båda varit delaktiga i arbetet kring "Narcissus". "Wreckage of Dreams" kom att framföras på Högskolan för scen och musik i deras hus, Artisten, vid Kulturnatta i Göteborg under hösten 2013. Regissör var Mira Bartov. Där väcktes idén att skapa en ny kammaropera. Valet föll på Strindbergs "Leka med Elden". Eftersom Länsmusiken varit engagerad i arbetet från initieringen av projektet kom föreställningarna att läggas till Kalmar Teater.

"Strindbergs brev till Harriet Bosse"

6 juni kl 12.00

Dessutom framförs en lunchteaterföreställning på Teatercaféet den 6 juni kl 12.00 som berör Strindbergs brev till Harriet Bosse. Lunchföreställningen framförs av Maria Hjalmarson, skådespelerska och koreograf och Hans Wigren, skådespelare, regissör och teaterlärare.
Tiden är 1901. En ung kvinna och en betydligt äldre man blir passionerat förälskade i varandra. Hon en mycket lovande skådespelerska. Han en stor författare. Ett kärleksbarn föds. Så börjar det.
– Ni får möta en ny bild av Strindberg, som leker och skrattar, en ömsint fader, säger Ulf Bexell, ansvarig för Teaterföreningen i Kalmar.

ENTRÉ:
Leka med elden: vuxen 270 kr, ungdom 110 kr, med scenpass 220 kr.

Strindbergs brev till Harriet Bosse: 210 kr inklusive lunch.

BILJETTER: Dillbergs Bokhandel och nortic.se

Strindberg på Kalmar Teater är ett samarbete mellan Kultur- och fritidsförvaltningen i Kalmar kommun, Högskolan för scen och musik vid Göteborgs Universitet, Länsmusiken i Kalmar län, Kalmar Teaterförening och Byteatern.

Kontakter:
Kjell Lindström, Länsmusiken i Kalmar län, 070-654 00 31