Svenska eliten till Kalmar Surfski Wavechallenge

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2014 14:00 CEST

Årets andra deltävling i svenska surfskicupen går av stapeln i Kalmar den 25 maj. Hela svenska eliten och även några internationella elitpaddlare från Tyskland, Holland och Polen är bland de ca 40 anmälda deltagarna.

Tävlingen går över öppet hav i 15 km, med start kl. 12.30 i Mörbylånga, eller Revsudden om vindarna kräver det. Banan läggs i medvind och surfskitävlingen går ut på att bemästra och dra nytta av vågor för att få medsurf. Med de rätta vågorna kan vi förvänta oss att paddlarna når hastigheter upp emot ca 20 km/h i surf, väsentligt snabbare än kanotsprint på plattvatten.

Målgången blir rakt in i Kalmar Gästhamn under Kalmar Båtmässa. Vi räknar med att vinnaren dyker upp vid 13.30-tiden, men kom gärna en stund innan. Bästa publikplatsen är vid gamla Lotsutkiken (Mörbylångabanan) eller Varvsholmen (Revsuddenbanan). Med kikare kan ni se ankomsten mot Kalmar när paddlarna surfar fram på vågorna, och sedan snabbt förflytta er till gästhamnens mynning där mållinjen finns. Därefter kan ni få en närmare titt på surfskis och paddlare när de kör ärevarv inne i hamnen innan de går upp.

Prisutdelningen kl.15.00 sker från scenen inne i Kalmar Gästhamn. Vilken bana det blir anslås på kalmarsurfski.se senast på lördag kväll (den 24 maj). Information även hos speakern på Kalmar Båtmässa.

Håll ögonen på Emma Levemyr, silvermedaljör från EM i Portugal förra året. Paul Rosenquist, Martin Nordstrand, Jacob Holst och Ola Ström är herrar som vi räknar med ska slåss om första platsen.

För mer information, se:
kalmarsurfski.se

eller kontakta:
Eva Egnell, tel: 0706-495774
Hasse Widell, tel: 0737-163502

Surfski är den snabbast växande kanotdisciplinen i Sverige. Sedan många år stort i Sydafrika, Australien, Portugal och Hawaii. Surfski är en öppen, osänkbar kajak som är anpassad för stora vågor. Snabb på plattvatten men med rätt paddlare ännu snabbare i vågor. En surfski är ca 6–6,40 m lång och 43–45 cm bred.