​Vårens föreläsare på Kalmar Slott

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2016 11:00 CET

För tredje året i rad bjuder Kalmar Slott in till en spännande föreläsningsserie. Under vårens föreläsningar läggs fokus på trädgård och kultur när trädgårdsmästaren Linda Schilén och författaren Daniel Sjölin gästar slottet. Precis som tidigare erbjuds förtäring i slottsrestaurangen innan föreläsningarna.

Daniel Sjölin är författare, programledare och litteraturkritiker. Han debuterade 2002 med sin första bok och har blivit ett folkkärt ansikte genom sina sju år som programledare för litteraturprogrammet Babel i SVT. Sjölin skriver även under pseudonymen Michael Mortimer tillsammans med Jerker Virdborg där det hittills utkommit tre, Jungfrustenen (2013), Fossildrottningen (2014) och Blodssystrar (2015), av sex planerade böcker. Han skriver även barnböcker, debattartiklar och har arbetat åt regeringen med frågan hur läsningen ska stärkas hos barn.

I föreläsningen får vi höra mer om Daniels resa från att vara bokhatare till att förmedla litteratur och själv skriva den. Han kommer bjuda på sina erfarenheter från att intervjua författare och tala om begreppet dubbelnatur och hur vi på olika sätt söker delar av oss själva som vi saknar.

Linda Schilén, den energiska trädgårdsmästaren som de senaste åren blivit en mycket populär föreläsare, är tillbaka på Kalmar Slott för andra året i rad. Linda medverkar också i TV4-programmet Bygglov, podcastar i Odlarna och släpper sin egen bok i vår.

I sin föreläsning på Kalmar Slott kommer Linda att prata om den stundande trädgårdssäsongen vi har framför oss och hur den på bästa sätt startas igång. Det är nämligen nu alla drömmar som målats upp i huvudet under vintern skall iscensättas. Lär dig mer om frösådd, planering och växtval – grunden för att lyckas i trädgården. Kvällen bjuder på en fullmatad trädgårdsföreläsning fylld med inspiration, goda råd och smarta tips.

16 mars kl. 19.00 Daniel Sjölin
14 april 19.00 Linda Schilén