Vårskriket - Det sjunger om slottet. Pressinbjudan till repetition.

Pressmeddelande  •  2012-04-23 08:28 CEST

Våraftonen den 5 maj stämmer fjorton körer upp med sång ur Kalmar Slotts alla vrår. Ifrån salar, kyrka, fängelsehåla, postejer, borggård, sjöslätt och Kuretorn skall sången ljuda!

– När jag tillträdde som slottschef och började fundera på verksamheten hade jag en stark vilja att få Kalmarborna att komma och uppleva hela slottets magiska och historiska miljö. Jag tänkte att körsång, det är en av de fritidssysselsättningar som många, många ägnar sig åt och musik och sång gör sig alldeles underbart i de flesta av slottets salar och vrår, akustiken är fantastisk. Jag tog kontakt med körledaren för Quastakören, Anna Rosén och vi började planera för den här konserten för ett år sedan, säger Mimmi Mannheimer slottschef på Kalmar Slott.

Thomas Hertzman körledare för Månkören blev tillsammans med Anna Rosén idébollplank.

Kvällen börjar kl. 18.00. Publiken kommer att mötas av sång så snart de närmar sig Kalmar Slott och så kommer det att fortsätta till dess att man går hem över vindbryggan vid tiotiden på kvällen.
Man förflyttar sig som man vill beroende på vilka man vill lyssna till och vilka salar man vill uppleva. Mitt under kvällen kommer alla att gå en ”körpromenad”, då slottet verkligen kommer sjunga!
Avslutningsvis, när skymningen faller, samlas alla körer, ca 300 sångare, och ger publiken en specialkomponerad vårkonsert på Yttre borggården.
– Detta är ett fullständigt galet projekt och det kommer att bli alldeles fantastiskt, säger Anna Rosén, körledare för Quastakören.

Pressen är välkommen till någon av följande repetitioner:

Måndag den 23 april, kl. 18.30,
kontaktperson: Mimmi Mannheimer, tel: 070-725 77 29 alternativt,

Torsdag den 26 april, kl.18.30,
kontaktperson: Victoria von Uckermann Elmgren, projektledare/praktikant, Linnéuniversitetet, tel: 076-877 55 88

Plats: Kalmar Slott

Anna Rosén: Dirigent